Gå til innholdet

Apotekforeningen

Aktuelt om apotek

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Medisinstart fyller 3 år: Et kinderegg av en tjeneste

I tre år nå har pasienter som begynner på et nytt hjertelegemiddel fått tilbud om veiledningstjenesten Medisinstart i apoteket. Med over 35 000 samtaler er erfaringene gode, og tjenesten fungerer godt også under pandemien.


Vendil Åse
30. april 2021

Siden 2. mai 2018 har apotek gjennomført over 35 000 veiledningssamtaler med pasienter som har startet opp behandling med en hjerte- eller karmedisin.

Apotekforeningen

Vis Skjul bildetekst

– Medisinstart er et kinderegg. Den hjelper pasientene til å bruke legemidlene slik de skal brukes. I et samfunnsperspektiv vil det også gi bedre folkehelse og bedre liv. Samtidig er det god samfunnsøkonomi at legemidler brukes riktig, sa Per T. Lund, administrerende direktør i Apotekforeningen, da tjenesten ble lansert 2. mai 2018.

Tre år, over 35 000 samtaler
Siden 2. mai 2018 har apotek gjennomført over 35 000 veiledningssamtaler med pasienter som har startet opp behandling med en hjerte- eller karmedisin. Antall samtaler har økt med 44 prosent fra 2019 til 2020. 70 prosent av apotekene gjennomførte Medisinstart-samtaler i 2020.

–  Antall pasienter som får veiledningstjenesten Medisinstart øker for hvert år, og det er gledelig. Jeg vil berømme apotekene for den jobben de gjør, særlig nå under pandemien, sier fagdirektør i Apotekforeningen Hanne Andresen.

Før pandemien foregikk 50 prosent av samtalene per telefon. Nå har dette økt til over 85 prosent.

–  Medisinstart har fungert godt under pandemien fordi samtalene også kan gjennomføres per telefon. Å ha samtalene over telefon er en trygg og enkel måte å gi hjertepasienter, som ofte er i risikogruppen for covid 19, den tjenesten de har krav på, sier hun.

To til tre tjenestefarmasøyter
57 prosent av apotekene har to eller tre tjenestefarmasøyter. 20 prosent av apotekene har fire tjenestefarmasøyter eller mer. 18 prosent har en tjenestefarmasøyt. Tjenestefarmasøyt er en farmasøyter som har gjennomført nødvendig opplæring for å ha Medisinstart-samtaler med hjerte- og karpasienter.

–  95 prosent av apotekene har en eller flere tjenestefarmasøyter, og i de fleste apotekene er det mer enn to. Dette betyr at apotekene er godt skodd til å gjennomføre denne tjenestens , sier Andresen.

Atorvastatin er det legemidlet som flest har snakket om i Medisinstart-samtalene. Deretter har samtalene hatt utgangspunkt i legemidlene metoprolol, apixaban og amlodipin. Gjennomsnittsalderen på en pasient som har hatt Medisinstart er 66 år.

Bekymret for bivirkning fremfor virkning
Apotekene har i løpet av disse tre årene avdekket mye uklarhet og usikkerhet som kunne hatt negativ virkning på pasientens helse. De fleste samtalene handler om å motivere pasienten til bruk, drøfte bekymringer og gi råd om håndtering og lindring av bivirkninger.

– Pasientene lurer på mye. Vi har oppdaget flere pasienter som har sluttet på medisinene sine, de ser ikke vitsen. Bekymring for bivirkninger fremfor virkning kan føre til at medisiner ikke brukes riktig eller ikke brukes i det hele tatt. Vi er med på å motivere dem og skape en trygghet rundt legemiddelbruken. Etter ett år, ser vi hvor viktig det er å gi dette tilbudet til hjerte- og karpasienter, sa Susanne Østling, leder for publikumsavdelingen ved Sykehusapoteket Østfold, Kalnes, til apotek.no i 2019.

Medisinstart redder nødvendigvis ikke liv hver dag, sa apoteker og tjenestefarmasøyt Hanna Walsøe ved Apotek 1 Svolvær i 2019.

– Men vi går rundt og antar at pasientene gjør slik vi sier at de skal gjøre. Det er ikke en selvfølge at de gjør det. Medisinstart handler blant annet om å motivere. Og det kan faktisk være at vi gjør små endringer som hjelper pasienten til å mestre hverdagen med medisinene sine, slik at de slipper en ekstra tur til legen eller sykehuset, sier hun.

Lene Hallaraune Jenssen, apoteker ved Apotek1 Brønnøy, fortalte til apotek.no tidligere i år at alle pasienter kunne trengt ekstra veiledning når de skal starte med et nytt legemiddel.

— Uansett hvilket legemiddel pasientene bruker, så trenger de oppfølging. Det er ikke alltid de får oppfølgingssamtale hos legen, og de har mange spørsmål når de begynner på et nytt legemiddel. Med Medisinstart får vi anledning til å bry oss litt ekstra, sa hun.

Nå ønsker Apotekforeningen og Diabetesforbundet å utvide veiledningstjenesten til personer med diabetes 2 som skal starte med et nytt diabeteslegemiddel.

Les også: Medisinstart løser legemiddelrelaterte problemer

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.

I want to sign up:

Les mer om datasikkerhet

Datasikkerhet:  Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen.  Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement.  For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten.  Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.


TILBAKE

Relaterte artikler



Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring