Gå til innholdet
Fra utlandet

England: Apotek kan øke tilgjengeligheten til offentlige helsetjenester

Den engelske apotekforeningen har nylig gjennomført en spørreundersøkelse der 9 av 10 svarer at de ønsker flere offentlige helsetjenester tilgjengelige i apotek, både for å forenkle hverdagen for pasientene og avlaste legene.


Vendil Åse
28. mai 2018

Det offentlige helsesystemet har et kronisk tilgjengelighetsproblem. Apotek – et lavterskeltilbud der folk bor – bør være en del av løsningen. Det mener den engelske apotekforeningen.

Det offentlige helsesystemet har et kronisk tilgjengelighetsproblem. Apotek – et lavterskeltilbud der folk bor – bør være en del av løsningen. Det mener den engelske apotekforeningen.

Shutterstock

Vis Skjul bildetekst

I England kan spesialutdannede apotekfarmasøyter forskrive reseptbelagte legemidler for enkelte helsetilstander. 89 prosent i undersøkelsen svarte at reglene i dag er for strenge og at farmasøytene bør få mulighet til å forskrive mer. 91 prosent mener at tjenestetilbudet i apotek burde utvides til å hjelpe kronisk syke pasienter med håndteringen av medisinene sine og dermed samtidig avlaste legene.

– Det offentlige helsesystemet har et kronisk tilgjengelighetsproblem. Apotek – et lavterskeltilbud der folk bor – bør være en del av løsningen. Det er et økende press på legene og sykehusene, noe som ofte resulterer i lange ventetider. På ditt lokale apotek kan du gå rett inn og få råd av helsepersonell i løpet av minutter, vanligvis uten å bestille time først. Apotek har potensiale til å gjøre mye mer for å øke tilgjengeligheten til helsetjenester, hvis staten investerer i farmasøytiske tjenester i apotek og utnytter potensialet til farmasøytene som jobber der bedre, sier Nitin Sodha, styreleder i The National Pharmacy Association.

Her er noe av det foreningen ønsker:

  • Investere i flere offentlige helsetjenester i apotek, slik at pasienter konsekvent får lett tilgjengelige ansikt til ansikt tjenester og rådgivning av god kvalitet
     
  • Flere muligheter for farmasøytene til å initiere, stoppe og modifisere pasientenes legemidler, slik at pasienten ikke trenger å vente på en ny legetime for rutinemessig legemiddelgjennomgang
     
  • Apotek må ha tilgang til å lese og redigere i pasientjournaler, for å gi pasientene trygg og sømløs behandling uansett hvor helsehjelpen gis

 

Les hele artikkelen her


TILBAKE

Relaterte artikler



Apotekforeningen © 1999-2018
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse

Personvernerklæring