Gå til innholdet
Fra utlandet

I Beligia sørger farmasøyter i apotek for at pasienten har oppdatert legemiddelliste

Belgiske pasienter som bruker mange legemidler og som har en kronisk sykdom får ekstra oppfølging i apotek. Den offentlige finansierte tjenesten heter Family Pharmacist.


Vendil Åse
18. november 2019

I Belgia har de en ny tjeneste som kalles familiefarmasøyt. – En familiefarmasøyt er en farmasøyt i et primærapotek som skal følge opp medisinbruken din, sa Manon Buyl på Farmasidagene.

I Belgia har de en ny tjeneste som kalles familiefarmasøyt. – En familiefarmasøyt er en farmasøyt i et primærapotek som skal følge opp medisinbruken din, sa Manon Buyl på Farmasidagene.

Vendil Åse

Vis Skjul bildetekst

Tjenesten dekkes gjennom helseforsikringen og apotekene får årlig 30 euro per pasient.

– En familiefarmasøyt er en farmasøyt i et primærapotek som skal følge opp medisinbruken din. Hun eller han holder pasientens legemiddelliste oppdatert og følger opp spørsmål pasienten har rundt legemiddelbruken sin. Familiefarmasøyten er også hovedkontakten opp mot annet helsepersonell når det gjelder informasjon om legemiddelbehandlingen, sa Manon Buyl fra The Belgian Pharmaceutical Association på årets farmasidager.

Apotekene i Belgia har felles digital resepthistorikk som gjør det mulig å holde listen oppdatert. I tillegg sørger familiefarmasøyten for at det fremgår av listen hva medisinene brukes for, hvordan de skal doseres og de legger også til eventuelle reseptfrie legemidler, naturlegemidler, kosttilskudd og medisinsk utstyr, som pasienten bruker.

Målet med tjenesten er å gi korrekt informasjon av høy kvalitet om pasientenes legemiddelbruk og legemiddelhistorikk. Buyl forteller at apotekfarmasøyter i Belgia tradisjonelt sett ikke blir sett på som helsepersonell som skal følge opp pasientene så tett.

– Men vi blir sykere og får flere kroniske sykdommer. Pasienter som blir eldre har mange spørsmål og bruker ofte mange legemidler, sa Buyl.

Foreløpig har over 800 000 belgiske pasienter registrert seg for å få en familiefarmasøyt.

– En undersøkelse vi gjennomførte viser at 76 prosent av pasientene er veldig positive til tjenesten. Bare 1 prosent er negative, sa hun.

Buyl forteller at de nå utvikler en app som skal lanseres første kvartal 2020.

– Vi ønsker å lage en felles app som alle apotekene kan bruke. En slik app skal ikke ta over for den fysiske kontakten med farmasøyten. Men med appen kan pasientene også ha digital kontakt med farmasøyten, sa Buyl.


TILBAKE

Relaterte artikler



Apotekforeningen © 2019
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse

Personvernerklæring