Gå til innholdet
Helsepolitikk

– Jeg føler at miljøet på farmasistudiet er veldig bra!

Fadderukene er over og apotek.no har snakket med tre ferske farmasistudenter om hvordan de har opplevd studiestarten. I tillegg har vi spurt to studiesteder hva de gjør for å ta imot de nye studentene.


Eva Cecilie Mo Skreiberg
3. september 2019

Karoline Tjelta er førsteårsstudent på farmasi ved OsloMet. Hun søkte på farmasi fordi hun er interessert i legemidler og hvordan de fungerer på kroppen. Tjelta beskriver den første uken på farmasistudiet som utrolig gøy.

– Jeg har blitt kjent med mange nye medstudenter, og føler at miljøet ved farmasistudiet er veldig bra. Det var mye som skjedde i fadderuken, mange leker og fester, så det var litt rart å begynne rett på med Generell Kjemi, men jeg forstår at det er mye man skal gå gjennom før eksamen, sier hun.

– Jeg gruer meg til eksamen, men tror det skal gå greit hvis jeg setter av tid og jobber godt med fagene, sier Tjelta.

Farmasøytisk orienteringsløype
Anne Berit Walter, studieleder for farmasi ved OsloMet, forteller at de har tatt opp 73 studenter i år.

Det er alltid gøy å starte opp med nye studenter. Det er hyggelig å hilse på hele gjengen og fint å se hvordan de etter hvert samarbeider og blir bedre kjent, sier Walter som mener de har gode tiltak for å sikre at studentene kommer godt i gang.

En av de som har deltatt på disse er Younas Makhtari, førsteårsstudent på farmasistudiet ved OsloMet. Han søkte farmasi fordi han er glad i realfag og mener at farmasiutdanningen er viktig. Makhtari synes at den første uken på farmasistudiet har vært utrolig spennende og trekker blant annet frem presentasjon av mulige karriereveier og eksterne besøk.

– Vi har fått en oversikt over hvor mange yrkesmuligheter som finnes og vi har vært på besøk hos farmasihistorisk museum og sett hvordan farmasien har utviklet seg, forteller han.

Studieleder Walter forteller at de også har et opplegg med en egen «orienteringsløype» der studentene deles inn i grupper og møter de ulike emneansvarlige på farmasistudiet.  

– Orienteringsløypen hjelper studentene til å se den røde tråden gjennom hele studiet. Vi har også mentorordninger der studentene deles inn i grupper og møter sin mentor tre ganger i løpet av høsten. Vi ønsker å beholde alle de motiverte studentene, forteller Walter.

Nye studentaktive læringsformer
Siv Anna Flo Bødal er førsteårsstudent ved farmasistudiet ved Nord universitet. Etter 20 år i arbeidslivet ville hun prøve noe nytt. Hun valgte farmasi fordi det hørtes spennende ut og fordi hun har lyst til å jobbe med folk.

– Jeg drømmer om å bli farmasøyt og gleder meg til å komme ut i apotekpraksis. Den første uken på studiet har vært fin og jeg har blitt kjent med mange nye studenter. Jeg gruer meg litt til eksamen. Det er en del ting å sette seg inn i, men det kommer sikkert etter hvert, sier Bødal.

Unn Siri Olsen, faggruppeleder for Farmasi ved Nord Universitet, forteller at de har tatt opp 34 nye studenter i år.

– Det er alltid gøy å ta imot nye studenter, vi er godt i gang med undervisningen allerede og det virker å være en hyggelig gjeng vi har fått i år også.

Olsen forteller at de har gjort flere små endringer i det pedagogiske opplegget.

– Nytt av året er at vi skal kjøre et pilotprosjekt med Supplemental Instruction (SI), en studentaktiv læringsform som har vist gode resultater, avslutter hun.


TILBAKE

Relaterte artikler



Apotekforeningen © 2019
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse

Personvernerklæring