Gå til innholdet
Helsepolitikk

Norsk apotekforskning presentert på farmasøytenes verdenskongress

– Medisinstart-tjenesten gir økt etterlevelse, færre bekymringer for pasienten og er samfunnsøkonomisk lønnsom.


Jostein Soldal
13. september 2017

Per Kristian Faksvåg presenterte onsdag forskningsstudien om Medisinstart for farmasøyter fra alle verdenshjørner på FIP-kongressen i Seoul, Sør-Korea.

Vis Skjul bildetekst

Det sa fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen da han presentert forskningsstudien om Medisinstart for farmasøyter fra alle verdenshjørner på FIP-kongressen i Seoul, Sør-Korea.

Medisinstart tar utgangspunkt i at en stor andel av pasientene med kroniske lidelser, slutter eller har problemer med bruken allerede i løpet av de første ukene etter oppstart av en ny legemiddelbehandling. Spørsmålet ble derfor, hva kan apotekene gjøre med dette?
 
– Målet med tjenesten er at flere pasienter skal oppleve trygghet når de starter på en ny behandling, de skal få større motivasjon for å følge behandlingen, og derved skal flere følge behandlingen slik den er foreskrevet, fortalte Faksvåg.
 
Han poengterte at tjenesten og forskningen er gjennomført av norske APOKUS, Apotekenes kompetanse- og utviklingssenter.

Les om Medisinstartstudien her.

Pasientene svært tilfreds med tilbudet
– Forskningsstudien viser at etterlevelsen av behandlingen i gjennomsnitt øker med fem prosentpoeng for alle terapigrupper som var med i forsøket. For kolesterolpasienter som bruker statiner økte etterlevelsen med 10 prosentpoeng.

Studien viser også at andelen pasienter som opplevde ulike legemiddelrelaterte problemer sank med 36 % fra første til andre samtale.
 
Studien viser også at pasientene som fikk Medisinstart var svært tilfreds med tilbudet, og at farmasøytene som deltok i studien var svært tilfredse med å yte tjenesten.
 
- Helsedirektoratet i Norge har anbefalt at tjenesten får offentlig finansiering som et forsøk over tre år. Nå venter vi spent på hva som er lagt inn i statsbudsjettet for 2018, sa Faksvåg.

- Dette handler om hva som er best for pasienten. Det handler ikke om hva det vil koste, men om hva samfunnet kan spare og hvor mye bedre legemiddelbehandling pasienten kan få, konkluderte han.

Forskningsstudien inkluderte 1460 pasienter i 67 apotek over hele Norge.


TILBAKE

Relaterte artikler



Apotekforeningen © 1999-2017
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse