Gå til innholdet
Kvalitetsindikatorer

Måler og følger kvaliteten i apotek

Apotekbransjen har, som øvrig helsetjeneste, behov for å måle og følge med på kvaliteten på utførte tjenester. Det er ikke noe ønske om å ha flest mulige kvalitetsindikatorer, men å ha de riktige og viktige.

I Apotekforeningens posisjonsdokument presenteres utvikling av kvalitetsindikatorer som ett av de viktigste tiltakene apotekbransjen selv må iverksette for å virkeliggjøre intensjonen i dokumentet. Kvalitet kan være vanskelig å måle, derfor benyttes indikatorer som et indirekte mål for kvalitet. Det er utarbeidet egne retningslinjene som beskriver hvordan Apotekforeningen skal utvikle kvalitetsindikatorer på bransjenivå, og hva som kreves av apotekene. I tråd med posisjonsdokumentet bør kvalitetsindikatorer som synliggjør innhold, kvalitet og verdiskapning i apotekenes tjenester prioriteres.

Apotekbransjen innførte Feilekspedisjoner som første kvalitetsindikator i 2013. Den ble revidert i 2018 og heter nå Ekspedisjons- og utleveringsfeil. Foreløpig er det utviklet syv kvalitetsindikatorer, men flere indikatorer er under utvikling.

►Ekspedisjons- og utleveringsfeil

Hensikten med å overvåke feilekspedisjoner i apotek er å oppdage hvor forbedringer kan implementeres slik at sannsynligheten for feil minimeres. Kvalitetsindikatoren måles hvert kvartal og er basert på feilekspedisjoner rapportert inn fra hele bransjen. 

►Inhalasjonsveiledninger

Får alle astma- og kolspasienter som har behov for veiledning tilbud om tjenesten i apotek? Denne kvalitetsindikatoren skal også måle om tjenesten gjennomføres med lik kvalitet i alle apotek.

►Tillit

Opptrer apotekene på en slik måte at befolkningen er trygge på at faglig kvalitet og pasientsikkerhet ivaretas? Kvalitetsindikatoren måles to ganger årlig ved hjelp av Apotekbarometeret der et representativt utvalg av befolkningen svarer på spørsmål fra sine opplevelser i apotek.

►Leveringsgrad

Hensikten med å overvåke leveringsgraden i apotek er å følge opp om apotekene sikrer tilfredsstillende forsyning av legemidler til befolkningen. Leveringsgraden sees i sammenheng med hvorfor kunden ikke fikk legemidlet, som for eksempel informasjon om legemiddelmangelsituasjonen i markedet.

►Uoppfordret informasjon om hvordan legemidler skal brukes

Gir apotekene uoppfordret, og i dialog med kunden, individuelt tilpasset råd og veiledning? Kvalitetsindikatoren måles to ganger årlig ved hjelp av Apotekbarometeret der et representativt utvalg av befolkningen svarer på spørsmål fra sine opplevelser i apotek.

►Tilfredshet

Opptrer apotekene på en slik måte at befolkningen opplever å få tilfredsstillende service? Kvalitetsindikatoren måles to ganger årlig ved hjelp av Apotekbarometeret der et representativt utvalg av befolkningen svarer på spørsmål fra sine opplevelser i apotek.

► Medisinstart

Får alle pasienter som starter opp med ny legemiddelbehandling som er omfattet av tjenesten tilbud om tjenesten? Denne kvalitetsindikatoren skal også måle om tjenesten gjennomføres med lik kvalitet i alle apotek.



God apotekpraksis

«God apotekpraksis» er en kvalitetsstandard for apotekenes kjernevirksomhet. 
Hovedmålgruppen er de ansatte i apotek.

 

Les mer


Bransjestandarder

Det er utarbeidet flere standarder for ulike virksomhetsområder, og disse bransjestandardene er mer detaljerte enn God apotekpraksis.

Les mer

Apotekforeningen © 2020
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse

Personvernerklæring