Ved legemiddelmangel er det oftest på apoteket pasientene først blir gjort oppmerksom på en mangelsituasjon.
Apotekansatte gjør en viktig jobb i å forklare situasjonen, trygge pasienten og forsøke praktisk å løse problemet på best mulig måte for pasienten.
Dette kan apotek gjøre ved en mangelsituasjon:
1) GROSSIST: Forsøke å skaffe legemidlet fra en av legemiddelgrossistene.
2) APOTEK I NÆRHETEN: Sjekke med nærliggende apotek om de fortsatt har legemidlet på lager og slik kan hjelpe pasienter som er mobile.
3) ANNEN STYRKE: Se om det er mulig å ekspedere andre styrker, formuleringer eller pakningsstørrelser av legemidlet som fortsatt er tilgjengelige.
4) ALTERNATIVT LEGEMIDDEL: Ringe legen for å prøve å finne alternative legemidler, hvis det ikke finnes alternative pakninger.
5) LEGEMIDDEL FRA UTLANDET: Hente samme legemiddel i form av utenlandske pakninger. Her må apoteket være meget nøye med informasjonen til pasienten og derfor bruker tilstrekkelig tid til pasientveiledning.
Apotekforeningen © 1999-2023
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse
Designed by Design Container Developed by 07 Interaktiv