Gå til innholdet

HVA ER LEGEMIDDELMANGEL?

Ved legemiddelmangel er det oftest på apoteket pasientene først blir gjort oppmerksom på en mangelsituasjon.

Apotekansatte gjør en viktig jobb i å forklare situasjonen, trygge pasienten og forsøke praktisk å løse problemet på best mulig måte for pasienten.

Dette kan apotek gjøre ved en mangelsituasjon:

1) GROSSIST: Forsøke å skaffe legemidlet fra en av legemiddelgrossistene.

2) APOTEK I NÆRHETEN: Sjekke med nærliggende apotek om de fortsatt har legemidlet på lager og slik kan hjelpe pasienter som er mobile.

3) ANNEN STYRKE: Se om det er mulig å ekspedere andre styrker, formuleringer eller pakningsstørrelser av legemidlet som fortsatt er tilgjengelige.

4) ALTERNATIVT LEGEMIDDEL: Ringe legen for å prøve å finne alternative legemidler, hvis det ikke finnes alternative pakninger.

5) LEGEMIDDEL FRA UTLANDET: Hente samme legemiddel i form av utenlandske pakninger. Her må apoteket være meget nøye med informasjonen til pasienten og derfor bruker tilstrekkelig tid til pasientveiledning.

Bransjestandard om legemiddel-mangel

Bransjestandard om Legemiddelmangel skal bidra til god og likeverdig behandling av kunder som opplever legemiddelmangel i apotek.

Les mer

Apotekforeningen © 1999-2023
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse