Gå til innholdet

LEGEMIDDELMANGEL I NORGE

Hva gjør apotekene?

Ved legemiddelmangel er det oftest på apoteket pasientene først blir gjort oppmerksom på en mangelsituasjon.

Apotekansatte gjør en viktig jobb i å forklare situasjonen, trygge pasienten og forsøke praktisk å løse problemet på best mulig måte for pasienten.

Dette kan apotek gjøre ved en mangelsituasjon:

1) ANNET ALTERNATIV: Tilbyr et generisk alternativ dersom det er tilgjengelig.

2) GROSSIST: ​Forsøker å skaffe legemidlet fra en av legemiddelgrossistene.

3) APOTEK I NÆRHETEN: Sjekker med nærliggende apotek om de fortsatt har legemidlet på lager.

4) ANNEN STYRKE: Sjekker om det er mulig å ekspedere andre styrker, formuleringer eller pakningsstørrelser av legemidlet.

5) LEGEMIDDEL FRA UTLANDET: Tilbyr forhåndsgodkjente alternativer i form av f.eks. utenlandske pakninger der det er mulig.

6) ALTERNATIVT LEGEMIDDEL: Kontakter legen for å prøve å finne alternative legemidler når det ikke er noen andre løsninger.

Bransjestandard om legemiddel-mangel

Bransjestandard om Legemiddelmangel skal bidra til god og likeverdig behandling av kunder som opplever legemiddelmangel i apotek.

Les mer

Apotekforeningen © 1999-2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse