Ved legemiddelmangel er det oftest på apoteket pasientene først blir gjort oppmerksom på en mangelsituasjon.
Apotekansatte gjør en viktig jobb i å forklare situasjonen, trygge pasienten og forsøke praktisk å løse problemet på best mulig måte for pasienten.
Dette kan apotek gjøre ved en mangelsituasjon:
1) ANNET ALTERNATIV: Tilbyr et generisk alternativ dersom det er tilgjengelig.
2) GROSSIST: Forsøker å skaffe legemidlet fra en av legemiddelgrossistene.
3) APOTEK I NÆRHETEN: Sjekker med nærliggende apotek om de fortsatt har legemidlet på lager.
4) ANNEN STYRKE: Sjekker om det er mulig å ekspedere andre styrker, formuleringer eller pakningsstørrelser av legemidlet.
5) LEGEMIDDEL FRA UTLANDET: Tilbyr forhåndsgodkjente alternativer i form av f.eks. utenlandske pakninger der det er mulig.
6) ALTERNATIVT LEGEMIDDEL: Kontakter legen for å prøve å finne alternative legemidler når det ikke er noen andre løsninger.
Apotekforeningen © 1999-2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse
Designed by Design Container Developed by 07 Interaktiv