Gå til innholdet
Aktuelt om apotek

Med Medisinstart får pasienten flere hjelpere

Medisinstart øker forståelsen av det legen har sagt om medisinen, og inviterer farmasøytene til å bli en del av laget av hjelpere som står rundt pasienten, sier lege Ole Kristian Losvik i sin nye podkast.


Vendil Åse
10. mai 2019

– Vi håper Medisinstart fører til at enda flere får en bedre forståelse for behandlingen sin, sier Hilde Ariansen i Apotekforeningen til Helselosen, Ole Kristian Losvik. (Foto Vendil Åse)

– Vi håper Medisinstart fører til at enda flere får en bedre forståelse for behandlingen sin, sier Hilde Ariansen i Apotekforeningen til Helselosen, Ole Kristian Losvik. (Foto Vendil Åse)

Vis Skjul bildetekst

Lege og mannen bak bloggen «Helselosen», Ole Kristian Losvik, har startet en podkastserie som skal omhandle mestring av egen helse. Medisinstart er første tema ut.

– For leger er det å behandle en pasient med kolesterollegemidler uproblematisk. Men opplever pasienten bivirkninger er det de som må velge om de skal fortsette behandlingen eller ikke. Derfor er Medisinstart så viktig. Det øker forståelsen av det legen har sagt om medisinen, sier Losvik til apotek.no om hvorfor han vil snakke om Medisinstart i sin nye podkast.

– Pasienter snakker sammen, og noe av det er kunnskapsbasert og noe av det er det ikke. Medisinstart er en trygg kilde til kunnskapsbasert informasjon, legger han til.

Podkast: Bare halvparten tar hjertemedisinen – kan mer informasjon hjelpe?​

Viktig supplement til annen informasjon
I podkasten intervjuer Losvik pasient Oløf Gudbjørg Østerholt, sykehusfarmasøyt Martha Louise Cuevas-Østrem og seniorrådgiver Hilde Ariansen i Apotekforeningen.

Pasient Oløf Gudbjørg Østerholt mener Medisinstart var et godt supplement til den informasjonen hun fikk hos legen eller i samtaler med venninner.

– Andre kan oppleve helt andre bivirkninger enn det man selv gjør. Det er veldig viktig å vite at det er individuelt. Og at en kanskje ikke behøver å være redd for at en skal få alt som det står om, sier hun i podkasten, og fortsetter:

– Det burde bli bedre kjent blant folk sånn at flere ønsker å benytte seg av Medisinstart. Det er et godt supplement til det fastlegen gjør og dette er et gratis tilbud. Det er ikke vanskelig å gjøre en avtale som du kan få til å passe inn i dagen din. Farmasøytene er tilgjengelige og de er kunnskapsrike, sier hun.

Les mer: Oløf ble trygg på medisinbruken sin med Medisinstart​

Gratis tilgang på legemiddelekspert  
Cuevas-Østrem har gjennomført mange Medisinstart-samtaler på sykehusapoteket Lørenskog ved Ahus. Hun mener Medisinstart er en unik arena der pasientens legemiddelbruk er i hovedtemaet.

– Pasienten har tilgang til en legemiddelekspert, altså en farmasøyt. De kan spørre og snakke om det de måtte lure på i forbindelse med legemiddelbruken. Det ser jeg har vært nyttig for mange, sier hun i podkasten.

Losvik mener at Medisinstart er et godt eksempel på hvordan helsepersonell kan hjelpe pasienten til å mestre både hverdag og sykdom bedre. – Jeg har ofte opplevd at det er enkle spørsmål å svare på, men som kan hjelpe pasienten veldig. Er dette din erfaring også? spør han farmasøyt Cuevas-Østrem.

– Ja, det er gjerne enkle ting. «Kan jeg ta den om kvelden istedenfor? Jeg glemmer denne om morgenen!» «Hva vil denne gjøre hvis jeg kombinerer den med alkohol?» Det er veldig lett for oss å svare på, sier hun.

God etterlevelse er at pasienten følger det regimet som legen har forskrevet. Dårlig etterlevelse er for eksempel at pasienter glemmer å ta flere doser av medisinen i løpet av en uke, sier Cuevas-Østrem.

– Vi vet at etterlevelse er et problem for helsevesenet, for samfunnet og ikke minst for pasienten selv fordi de går glipp av potensielle positiv behandling.

Les mer: Medisinstart løser legemiddelrelaterte problemer​

Økt etterlevelse det viktigste målet
Seniorrådgiver Hilde Ariansen i Apotekforeningen er prosjektleder for Medisinstart. Losvik spør henne om hva målet med Medisinstart er.

– Vi håper Medisinstart fører til at enda flere får en bedre forståelse for behandlingen sin, slik at de følger den legemiddelbehandlingen som legen har forskrevet. Å få økt etterlevelse av en legemiddelbehandling som legen mener er viktig og riktig for pasienten er det viktigste målet, sier hun.


TILBAKE

Relaterte artikler



Apotekforeningen © 2019
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse

Personvernerklæring