Gå til innholdet
Helsepolitikk

Inhalasjonsveiledning ett år - 7 av 10 gjør feil

Ett år etter at den første pasienten fikk tjenesten Inhalasjonsveiledning i apotek, har nå 50 000 astma- og kolspasienter fått samme veiledning. Evaluering av tjenesten viser at 7 av 10 gjør feil før veiledningen.


Vendil Åse
2. mars 2017

For ett år siden lanserte Bent Høie tjenesten Inhalasjonsveiledning i apotek, her sammen med Trine Tomter som bruker inhalasjonslegemidler.

For ett år siden lanserte Bent Høie tjenesten Inhalasjonsveiledning i apotek, her sammen med Trine Tomter som bruker inhalasjonslegemidler.

Nicolai Karlsen (Kubrix)

Vis Skjul bildetekst

– At 7 av 10 astma- og kolspasienter gjør feil når de tar inhalasjonsmedisinen sin, bekrefter at myndighetene gjorde rett da de i 2016 bevilget penger til prøveordningen med inhalasjonsveiledning i apotek, og senere også forlenget ordningen til å gjelde i 2017. Nå håper jeg tjenesten kan bli permanent i apotek. Det fortjener pasientene, sier fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.

Les også: - Var sikker på at jeg brukte inhalatoren riktig

1. mars leverte Apotekforeningen, i samarbeid med Apokus, sin evaluering av tjenesten Inhalasjonsveiledning til Helsedirektoratet.

Her er noen av funnene fra Apotekforeningens rapport:

  • Inhalasjonsveiledning gir betydelig og signifikant reduksjon av feil
  • Pasientene har svært godt utbytte av tjenesten
  • Apotekere og tjenestefarmasøyter synes det går bra å gjennomføre tjenesten i hverdagen
  • Farmasøytene gir opplæringsprogrammet og tjenestemateriellet svært god score

Resultatene bygger på en studie med 405 pasienter fra 42 apotek, der man blant annet har målt inhalasjonsteknikk før og etter gjennomført tjeneste i apotek.

– I studien har studiefarmasøytene brukt sjekklister med alle trinnene i inhalasjonsprosessen som pasienten skal gjøre riktig. Bruker vi en av de vanligste inhalatorene, Turbuhaler, som eksempel, viser undersøkelsen at bare 5 prosent av pasientene gjør alt riktig før de får veiledning av farmasøyt i apoteket. Etter veiledning bruker ca. 76 prosent av pasientene Turbuhaler riktig, forklarer Faksvåg.

Halvparten av pasientene som ble tilbudt Inhalasjonsveiledning takket ja til å motta tjenesten. Undersøkelsen viste også at de pasientene som mottok tjenesten, var svært fornøyde. På en skala fra 1-5 svarte pasientene i gjennomsnitt 4,2 på om se synes tjenesten var nyttig for dem og 4,4 på hvor fornøyd de var med tjenesten.

De samme pasientene som deltok i første del av undersøkelsen skal komme tilbake etter tre måneder for å se om inhalasjonsteknikken holder seg. Disse resultatene er foreløpig ikke klare.

– Nå blir det spennende å se hvordan resultatene er etter tre måneder. Holder teknikken seg? Vi vet fra tidligere forskning at teknikk glemmes over tid, derfor er det anbefalt å få en sjekk ca. en gang i året, sier Faksvåg. 

Nå håper jeg tjenesten Inhalasjonsveiledning kan bli permanent i apotek. Det fortjener pasientene, sier fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.

Stian Gregersen


TILBAKE

Relaterte artikler



Apotekforeningen © 1999-2018
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse