Gå til innhold

På spørsmålet "Det er viktig for meg at det finnes et apotek i lokalsamfunnet der jeg bor", er nær ni av ti enige. For de over 60 år er andelen 94 prosent og for kvinner er andelen 92 prosent. Her fra Andenes sentrum.

Om Apotekbarometeret

Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på oppdrag fra Apotekforeningen. 1062 respondenter fra hele landet i perioden 23-30. september 2025.

Se mer
Se mindre
  • Resultatene er vektet på kjønn, alder og geografi for å gjenspeile befolkningen over 18 år.
  • Feilmarginene er på +/- 3%-poeng i de spørsmålene der hele utvalget er med.
  • Det er 47. gang Apotekbarometeret måler forbrukernes tillit til apotekene og stiller spørsmål om apotekbransjen. 

Resultater kort oppsummert:

  • Tilliten til apotek er den samme som for leger og sykehus 77 av 100
  • Tilfredsheten med apoteket man bruker mest er på 74 av 100
  • 89 prosent av befolkningen mener det er viktig at det finnes et apotek i lokalsamfunnet der de bor.
  • 42 prosent sier det har stor betydning at de «uten timebestilling kan rådføre seg med helsepersonell i apotek, som har kunnskap om legemidler og behandling»

Høstens Apotekbarometer viser at apotekene fortsatt har en sentral plass i norske lokalsamfunn.

– Ni av ti mener apoteket er viktig i lokalsamfunnet sitt. Tilliten og tilfredsheten til apotek er på samme nivå som til leger og sykehus. Det gir motivasjon til å fortsette å være kunnskapsrike og serviceinnstilte, sier Per T. Lund, administrerende direktør i Apotekforeningen.

– Apotek er en trygg havn

På spørsmålet "Det er viktig for meg at det finnes et apotek i lokalsamfunnet der jeg bor", er nær ni av ti enige. For de over 60 år er andelen 94 prosent og for kvinner er andelen 92 prosent.

– Apotekene er mer enn bare et sted man henter medisiner. For mange er apoteket en trygg havn og et sted man kan få gode råd og hjelp uten å måtte bestille time, sier Lund.

Når nordmenn skal velge hvilket apotek de oppsøker, er det beliggenhet og tilgjengelighet som står høyt på listen.

– Årets Apotekbarometer viser at faktorer som kort avstand fra hjem eller jobb har stor betydning, sier Lund.

Samtidig svarer 30 prosent at ansattes kompetanse og fagkunnskap er viktig – en klar økning fra 24 prosent i fjor.

– Dette tyder på at flere setter pris på faglig veiledning og trygghet når de handler på apotek.

I tillegg mener 42 prosent av de spurte at det har stor betydning at man kan rådføre seg med helsepersonell i apotek uten timebestilling.

– Apotekene er mer enn bare et sted man henter medisiner. For mange er apoteket en trygg havn og et sted man kan få gode råd og hjelp uten å måtte bestille time, sier Per T. Lund i Apotekforeningen.

Tilliten øker med antall apotekbesøk

Når folk blir spurt om hvor stor tillit de har til apotekene generelt, får apotekene 77 poeng på en skala fra 1 til 100. Blant de som besøker apoteket ofte, er tilliten enda høyere.

– Det er gledelig å se at tilliten til apotekene holder seg år etter år. Dette viser at fagkunnskap, tilgjengelighet og service er kvaliteter folk verdsetter, sier Lund.

– Apotekene er en viktig del av den norske folkehelsen, og bidrar til trygghet og kunnskap der folk bor. Det er ikke så rart at så mange ønsker å ha apoteket nært, sier Lund.