Apotek 1 lanserer en kampanje som skal gjøre oss mer bevisste på hvordan vi bruker reseptfrie, smertestillende legemidler.
– Mange vet ikke hvordan de skal bruke smertestillende legemidler riktig. Det er bra at Apotek 1 på denne måten utfordrer etablerte uheldige vaner, sier Hanne Andresen, fagdirektør i Apotekforeningen.
Bruker smertestillende på autopilot
Reseptfrie smertestillende legemidler skal bare brukes ved moderate og midlertidig smerter. Det er ikke meningen at det skal brukes fast flere ganger i uka eller forebyggende.
– Innsikt viser at reseptfrie smertestillende i altfor stor grad tas på autopilot. Mange av oss tar smertestillende tabletter hver uke. Dette gjelder også hver fjerde tiåring. Disse tallene er tankevekkende, og til dels bekymringsfulle, sier Linda Erlingsen, markedsansvarlig i Apotek 1, i en pressemelding.
Det er ikke bare overforbruk som er problematisk. Feilbruk og underforbruk er også store utfordringer.
Be om råd fra apoteket
– Ved å snakke med våre farmasøyter, kan kundene få råd om hva de faktisk trenger. Og det er ikke alltid tabletter er svaret. Ofte er alternative eller supplerende midler bedre, sier Erlingsen.
Hun nevner for eksempel at kan gel smøres direkte på problemområdet er mer skånsomt enn tabletter. Mange synes også det er lettere å ta smertestillende i form av brusetabletter eller en flytende mikstur.
– I noen tilfeller anbefaler vi ikke smertestillende i det hele tatt. Ofte er støttebandasjer eller varme- eller kuldeplaster bedre løsninger. Budskapet er at vi har kunnskapen og produktene som trengs for å finne riktig behandling for den aktuelle smerten, sier hun.
Det er Los & Co som har utformet kampanjen for Apotek 1. Også de har opplevd økt bevisstgjøring underveis i arbeidet.
– Dette har vært en tankevekkende prosess. Når vi har lest oss opp på innsikten som finnes, og ikke minst ransaket egne vaner når det kommer til bruk av smertestillende, har det blitt tydelig hvor viktig dette budskapet er, sier Marit Rui, konseptutvikler i Los & Co.