– Som apotektekniker har du mye ansvar. Du må være sikker på at informasjonen du gir er korrekt, og at kunden forstår det du sier, forteller Zaynab, som jobber som apotektekniker ved Apotek 1 Sfinxen på Majorstuen i Oslo.
Hun har jobbet i apotek i snart 12 år. Først ved siden av videregående skole, deretter i praksis og så fikk hun fast jobb. Hun mener at som apotektekniker kan du litt om alt.
– Vi gir råd om reseptfrie legemidler og helsetjenester i apotek, og vi kjenner produktene i selvvalget godt, sier Zaynab.
Trygghet i møte med kunden
Zaynab er også vaksinatør og tiden for influensavaksinering er i gang. Mange kunder kommer innom apoteket og ønsker å få satt vaksine.
– Jeg gjør klar vaksinen og setter den. Hvis kunden er nervøs, snakker jeg med dem og forklarer hva jeg gjør, sier hun og legger til:
– Ved vaksinering snakker vi om bivirkninger, men på en måte som ikke skremmer. Det handler om å gi god og forståelig informasjon.
Hun legger stor vekt på å skape trygghet i hvert enkelt kundemøte. Apoteket har søndagsåpent. Hun forteller at mange kunder kommer innom apoteket på søndag ettermiddag – ofte med behov for angrepille.
– Da er det viktig å forklare at hvis man kaster opp innen tre timer, har ikke pillen effekt. Jeg anbefaler også å ta en graviditetstest etter tre uker.
– Farmasøytene spør oss ofte om råd når det kommer til hudpleieprodukter forteller Zaynab, som nylig har tatt kurs i hudanalyse.
Sammen er vi et team
I tillegg til Zaynab jobber to andre apotekteknikere ved apoteket. Totalt er de 10 ansatte.
– Vi er et godt team og vi bruker hverandres kunnskap og kompetanse. Som apotektekniker kan du litt om alt. Vi kan veilede og gi råd om reseptfrie legemidler og helsetjenester i apotek, sier hun.
Nylig har hun tatt kurs i hudpleie og kan tilby hudanalysetjeneste.
– Farmasøytene spør oss ofte om råd når det kommer til hudpleieprodukter.
Bodil Røkke, leder i Farmasiforbundet som organiserer apotekteknikere, mener apotekteknikerne er selve limet i apoteket.
– De sørger for godt tempo, struktur og for at den personlige kontakten med kunden holder et faglig nivå, sier Røkke.
Apotekteknikere i fremtidens helsetjeneste
Forbundslederen mener at som apotektekniker er det er viktig å være strukturert og serviceinnstilt, samtidig som man har empati og gode kommunikasjonsevner.
Det kjenner apotekteknikeren seg igjen i.
– Jeg møter mange mennesker hver eneste dag og ser fort om en person er litt søkende eller usikker. Da stiller jeg åpne spørsmål, sier Zaynab.
Røkke er tydelig på at rollen til apotekteknikere har potensial til å utvikles videre:
– Med den kunnskapen og kundekontakten vi har, kan apotekteknikere få en enda mer sentral plass i fremtidens helsetjeneste, særlig innen rådgivning og digital kundestøtte.
Bodil Røkke er leder i Farmasiforbundet, som organiserer rundt 80 prosent av alle apotekteknikerne i Norge.