Gå til innholdet

Apotekforeningen

Helsepolitikk

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Mari ble sjef som 28-åring

Mari Fruseth Solberg jobbet på apotek mens hun studerte. I dag har hun det faglige og administrative ansvaret for 80 ansatte ved et av Norges største apotek.


Eva Cecilie Mo Skreiberg
9. januar 2020

– Som leder er det viktig å motivere de ansatte til å involvere seg faglig, det er slik jeg kan beholde de beste, sier apoteker Mari Fruseth Solberg

TANK

Vis Skjul bildetekst

Apotekforeningen har lansert sin årlige rekrutteringskampanje for å få flere ungdommer til å velge farmasiutdanningen. 

– Gjennom årets kampanje ønsker vi å vise frem hva en farmasøyt gjør og hvilke karrieremuligheter som finnes, sier Jostein Soldal, Kommunikasjonssjef i Apotekforeningen.

Han forteller at de i år har plukket ut tre farmasøyter som brenner for faget sitt og som viser at farmasiutdanningen gjør noe med dem. En av dem er Mari Fruseth Solberg. Hun tok over driften på Jernbanetorget da hun var 28 år gammel og har aldri angret på det valget. 

–  Farmasiutdanningen gir gode ledermuligheter tidlig. Jeg må finne løsninger på nye problemstillinger raskt, og tar mange avgjørelser hver dag.Som leder er det i tillegg viktig å motivere de ansatte til å involvere seg faglig, det er slik jeg kan beholde de beste ansatte, forteller Solberg. 

Det er mange muligheter innen apotekverden, men ifølge den unge lederen må man være villig til å gi litt av seg selv og holde seg faglig oppdatert.

– Du må ta plass og yte litt ekstra for å få de spennende oppgavene. I tillegg kommer vi bort i mange ulike type pasienter her, så det er viktig å holde seg faglig oppdatert, sier hun. 

God dialog er viktig
Apotekene har de siste årene startet med å sette vaksiner og veilede pasienter som skal begynne på nye legemidler. Å få til en god dialog er viktig og Maris råd er at du må like å snakke med mennesker dersom du ønsker å bli farmasøyt.

– Når vi oppnår god kontakt med en pasient avdekker vi det faktiske behovet og kan gi de rådene som er best for pasienten. Det gjelder å stille de gode spørsmålene slik at du får de riktige svarene og kan tilpasse veiledningen deretter.

Mari forteller at mange tror at apotekansatte «bare» leverer ut legemidler som legen har skrevet ut. Det er riktig at apotekansatte leverer ut legemidlene, men det er mye som skal stemme før pasienten kan få utlevert legemiddelet.

– Når vi leverer ut legemidler sjekker vi samtidig om det er et nytt legemiddel og om pasienten bruker noe annet i tillegg. Ved utlevering må vi også sjekke om doseringen er riktig og om det er nok tabletter i esken, sier apotekeren.

Ofte avdekker hun feil i dosering eller styrke og da er det farmasøytenes oppgave å sjekke opp med annet helsepersonell og sørge for at pasienten får riktig behandling.

«Vi har ikke alltid svaret med en gang, men som farmasøyt vet jeg hvor jeg skal lete.»

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.

I want to sign up:

Les mer om datasikkerhet

Datasikkerhet:  Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen.  Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement.  For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten.  Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.


TILBAKE

Relaterte artikler



Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring