Gå til innhold

– Samarbeidet med Apotekforeningen – gjennom utvalg og felles initiativer – har vært avgjørende for å sikre kvalitet, tilgjengelighet og pasientsikkerhet, sa fagdirektør Ellen Karine Ous (venstre), da hun deltok i en panelsamtale under FIP-kongressen.

Kort fortalt

Apotekforeningen presenterte den norske apotekmodellen på den 83. internasjonale farmasikongressen i København. De fremhevet hvordan samarbeid mellom apotekene gir høy kvalitet og felles standard.

Se mer
Se mindre
  • Kompetanseutvikling: Apotekforeningen jobber med felles kompetanseløft gjennom Apokus, som styrker kompetansen til alle ansatte i apotekene og sikrer jevn kvalitet på rådgivning og tjenester.
  • Bransjestandarder: Innføring av nasjonale bransjestandarder sikrer konsistent og effektiv håndtering av legemiddelmangel og andre utfordringer, noe som bidrar til pasientsikkerhet og kvalitet i tjenestene.

– Apotekene i Norge har lang tradisjon for samarbeid. Vi har en felles ambisjon for bransjen, og sammen blir vi sterkere, sa Hanne Andresen, fagdirektør i Apotekforeningen.  

Sammen med seniorrådgiver Hilde Ariansen, fortalte hun om hvordan Apotekforeningen jobber med felles kompetanseløft og utvikling av nasjonale bransjestandarder for apotekene.

– Gjennom apotekenes kurs- og kompetansesenter, Apokus styrker vi kompetansen til alle ansatte i apotekene. Kvaliteten på rådgivning og tjenester blir jevnt høy, og vi kan raskt rulle ut nye tjenester nasjonalt, sa Ariansen.

Medlemmene i Apotekforeningen beslutter årlige bransjefelles løft som utvikles sammen med Apokus. Dette gjøres, blant annet for å bedre rådgivningen om reseptfrie legemidler.

– I en fremtid med mangel på helsepersonell kombinert med en aldrende befolkning vil apotekene være en del av løsningen og da er det viktig at apotekene fortsetter å samarbeide innen de områdene som krever nasjonal innsats, sa Hanne Andresen.

Styrker samarbeid med standarder


For å snakke om hvordan den norske apotekmodellen fungerer i praksis, inviterte fagdirektøren i Apotekforeningen opp fagdirektør Ellen Karine Ous i Apotek 1 til en samtale.

– Samarbeidet med Apotekforeningen – gjennom utvalg og felles initiativer – har vært avgjørende for å sikre kvalitet, tilgjengelighet og pasientsikkerhet, sa fagdirektøren i Apotek 1.

Ous understreker samtidig viktigheten av at Apotek1 iverksetter de nasjonale standarder i egne rutiner:

– Et godt eksempel er hvordan vi kunne tilby covid-19-vaksinering. Takket være felles opplæring og prosedyrer kom vi raskt i gang.

Hun trakk også frem den nasjonale standarden for håndtering av legemiddelmangel.

– Bransjestandarden sikrer lik og effektiv håndtering av legemiddelmangel i hvert eneste apotek. Det viser også hvordan vi samarbeider for å sikre pasienten de legemidlene de trenger når det oppstår legemiddelmangel, sa Ous.  

Gjennom etablering av bransjestandarder sikrer vi at pasientene skal få god og jevn kvalitet på de samme tjenestene i alle landets apotek, fortsatte hun.

“Bransjestandarden sikrer lik og effektiv håndtering av legemiddelmangel i hvert eneste apotek. ”
- Ellen Karine Ous, Direktør fag, kvalitet og bærekraft i Apotek 1

Ellen Karine Ous. Foto: Apotek1

Balanserer konkurranse og samarbeid


Med utgangspunkt i at de fleste apotekene inngår i en av apotekkjedene spurte Andresen, om hvordan konkurranse og samarbeid balanseres.

– Selv om vi er konkurrenter, deler vi et felles ansvar for folkehelsen. Samarbeid om bransjestandarder, IT-løsninger, og kompetanseløft styrker alle aktørene- og mest av alt, tilbudet til pasientene, sa Ous.  

– Vår samarbeidsmodell har gjort at vi kan utvikle helsetjenester i apotek. En felles stemme overfor myndighetene har styrket vår påvirkning, la Ous til.  

I likhet med andre land, forbereder også Norge seg på utfordrende situasjoner.

– I en fremtid med mangel på helsepersonell kombinert med en aldrende befolkning vil apotekene være en del av løsningen og da er det viktig at apotekene fortsetter å samarbeide innen de områdene som krever nasjonal innsats, sa Andresen.