Aida Najari flyttet til Norge i januar 2022. Hun hadde allerede en doktorgrad i farmasi fra Iran, men ønsket å bygge en karriere her.
– Jeg kom hit på grunn av kjærligheten, forteller hun. Har du hørt om sommerfugl i vinterland? Som Halvdan Sivertsen synger om i sangen med samme navn? Jeg føler meg som det.
Najari fikk ikke godkjent doktorgraden sin fra Iran i Norge. For å få vurdert utdanningen sin som jevngod, måtte hun ta veiledet praksis i apotek og bestå prøver i nasjonale fag. Samtidig startet hun på masterstudiet i farmasi ved OsloMet.
Intensivt studieløp
Masterstudiet ved OsloMet dekker alt fra legemiddelutvikling til klinisk bruk. Studiet er lagt opp med ett emne av gangen med avsluttende eksamen, før de går løs på neste emne.
– Det er et intensivt heltidsstudium. Hvis du vil ha gode karakterer, må du jobbe hardt, sier Najari.
Hun trekker blant annet frem emnet legemiddelutvikling, som innebærer fire temaer: nanoteknologi, radiofarmasi og biologiske legemidler. Det er annerledes enn det hun var vant med fra studier i Iran.
– I Iran studerer man mer individuelt, her er det mye gruppearbeid og presentasjoner. Det lærer oss samarbeid, sier hun.
– Jeg lærte veldig mye av å jobbe i grupper. Du lærer å tåle mangfold - mangfold av ideer og meninger. Man lærer å fungere sammen.
Utfordringer med språk og økonomi
Det første året var tøft. Hun kjente ikke kulturen og språket godt.
– Jeg observerte andre studenter som var mer utadvendte. Litt etter litt lærte jeg, forteller hun.
Økonomien har også vært en utfordring.
– Norske studenter får lån og stipend, men jeg fikk ikke støtte fordi jeg ikke gikk en treårig grad fra før eller var norsk statsborger, forteller Najari som har jobbet i sommerferier og helger for å klare seg.
Najari skryter av studentmiljøet og forteller at medstudentene utgjorde en forskjell.
– Det å ha kontakt med dine medstudenter er veldig verdifullt. Alle er veldig flinke, og de hjalp meg, sier hun.
Praksis i apotek og hospitering
For å bli godkjent som farmasøyt måtte Najari ha praksis i apotek. Etter en intensiv innsalgsperiode med over 20 apotekbesøk, fikk hun napp hos Apotek 1 Frogner.
– Det var krevende å ha praksis samtidig som jeg studerte farmasi og tok nasjonale fag. Jeg måtte planlegge tiden godt og brukte praksisen ved Vitusapotek Røa til å snakke norsk og lære meg kulturen, sier hun.
Arbeidskrav i praksisen handlet om bærekraft, legemiddelhåndtering og lederoppgaver i apotek.
– Da satte jeg for eksempel av 2 timer hver dag til hvert tema. Jeg snakket med de ansatte om legemiddelhåndtering og fulgte etter de andre ansatte i selvvalget. Jeg ville være ute å snakke med kundene.
I løpet av studiet gir også OsloMet studentene innblikk i andre deles av helsetjenesten gjennom hospitering ulike steder, fra Relis til sykehjem og palliativ behandling.
– Det var spesielt givende å være med på legemiddelgjennomgang på palliativ avdeling, sier Najari.
Ser mot forskningen
Som en del av masteroppgaven på andreåret deltok Najari i et eksternt prosjekt ved Epigen-laboratoriet på Ahus. Forskningsgruppen arbeidet med nevrodegenerative sykdommer ved bruk av induserte pluripotente stamceller (iPSCs), og prosjektet hennes gikk ut på å undersøke hvordan genredigering kan bidra til å forstå sykdomsmekanismer i stamceller.
– Jeg søkte fordi jeg har interesse for basal biomedisinsk forskning og for å forstå hvordan sykdommer utvikler seg på molekylært nivå.
Etter fullført master har hun jobbet fulltid som provisorfarmasøyt i apotek. I august 2025 startet hun på et ettårig mentorprogram i regi av NFS, med mål om å utforske videre karriereutvikling og nye muligheter innen det norske helsesystemet.
– Jeg mener farmasøyter har en viktig rolle i utviklingen av persontilpasset behandling og riktig legemiddelbruk, sier Najari.