Gå til innholdet

Apotekforeningen

Aktuelt om apotek

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Apotek godt i gang med Medisinstart

Apotek 1 Olsvik har allerede gjennomført to Medisinstart-samtaler og høstet mange nyttige erfaringer.


Eirik Rustan
14. mai 2018

Medisinstart ble lansert som en offentlig tjeneste i apotek 2. mai. Allerede har apoteker Maya Eversley og tjenestefarmasøyt Olivera Surlic ved Apotek 1 Olsvik gjennomført én samtale hver.

Medisinstart ble lansert som en offentlig tjeneste i apotek 2. mai. Allerede har apoteker Maya Eversley og tjenestefarmasøyt Olivera Surlic ved Apotek 1 Olsvik gjennomført én samtale hver.

Privat

Vis Skjul bildetekst

Medisinstart ble lansert som en offentlig tjeneste i apotek 2. mai. Allerede har apoteker Maya Eversley og tjenestefarmasøyt Olivera Surlic ved Apotek 1 Olsvik gjennomført én samtale hver.

– Ingen av kundene hadde hørt om Medisinstart før, men etter at de hadde lest brosjyren og søkt på nettet var begge motiverte for tjenesten, sier hun.

Avdekket og korrigerte misforståelse
Allerede i første samtalen avdekket Eversley en misforståelse som potensielt kunne ødelagt for hele behandlingen.

– Kunden skulle bruke acetylsalisylsyre 75 mg, og husket lite av informasjonen som ble gitt ved utlevering av medisinene ca. 1 uke tidligere, for eksempel om tablettene skulle tas med eller uten mat. Pasienten hadde gått inn på nettet og lest om blodfortynnende legemiddel og var nå ganske demotivert til behandlingen. «Det er jo så mange matvarer jeg ikke får spise nå». Informasjonen fra nettet gjaldt overhode ikke legemiddelet som pasienten hadde begynt på! Så dette var kjempeviktig å få avklart, og kunden var så fornøyd og lettet.     

Greit å være forberedt på nye utfordringer
Selve samtalen gikk veldig bra, forteller Eversley, og hun understreker hvor nyttig det var å få snakket med kundene på denne måten, godt forberedt og uforstyrret. Tjenestefarmasøyt Olivera Surlic forteller at hennes pasient hadde veldig mange spørsmål.

– Her måtte jeg ta meg god tid, forklare langsomt og repetere flere ganger. Dette gjorde at samtalen tok lengre tid enn 15 minutter, men det tenker jeg er helt greit nå i begynnelsen, sier hun.

Begge tjenestefarmasøytene noterte underveis i samtalen og oppsummert kort sammen med kunden til slutt.

– Begge pasientene var glad over å få informasjonen skriftlig etter at samtalen var ferdig, sier apoteker Maja Eversley.

Saken er opprinnelig publisert på intranettet til Apotek 1.

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.

I want to sign up:

Les mer om datasikkerhet

Datasikkerhet:  Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen.  Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement.  For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten.  Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.


TILBAKE

Relaterte artikler



Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring