Gå til innholdet

Apotekforeningen

Vi mener

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Små hverdagsproblemer skaper stor tvil om statens digitalisering

Fremtiden er digital – ingen tvil om det! Det som undrer meg, er hvordan staten kan ha så store ambisjoner, samtidig som de ikke klarer å rydde opp i de mest banale feilene.


Per T. Lund
19. mai 2017

En spørring til NAV stopper opp, og du blir stående som en idiot og kan ikke gjøre annet enn å kreve egenandel, eller be pasienten kommer tilbake senere.

En spørring til NAV stopper opp, og du blir stående som en idiot og kan ikke gjøre annet enn å kreve egenandel, eller be pasienten kommer tilbake senere.

Espen Solli

Vis Skjul bildetekst

Staten har store ambisjoner om at hverdagen skal bli enda mer digital. De følger med i utviklingen, og vil digitalisere stadig flere funksjoner. Helsetjenesten skal digitaliseres, slik at den oppleves som enklere, bedre og mer helhetlig for innbyggerne, er visjonen. Det er selvsagt flott med store ambisjoner, og ikke noe er bedre enn «enklere, bedre og mer helhetlig». Mer effektivt er det også.

Det som undrer meg, er hvordan staten kan ha så store ambisjoner, samtidig som de ikke klarer å rydde opp i de mest banale feilene. Det er ofte de små feilene som irriterer mest. De som gjør at arbeidsprosessen stopper opp, selv om alt annet virker som det skal.

Det skriver Per T. Lund på Dagens Medisin.

Som når pc’en raskt skulle gi deg svar på om kunden som står foran deg faktisk er minstepensjonist og ikke skal betale egenandel på medisinene sine, men ingenting skjer. En spørring til NAV stopper opp, og du blir stående som en idiot og kan ikke gjøre annet enn å kreve egenandel, eller be pasienten kommer tilbake senere. Kanskje virker systemet da. Den såkalte egenandelsspørringen skulle gjøre hverdagen enklere både for kunden og apoteket, men har i stedet blitt en stor frustrasjon.

Det blir en «vanskeligere, dårligere og mer fragmentert» opplevelse for kunden og apoteket – ikke «enklere, bedre og mer helhetlig».

Det paradoksale er at denne situasjonen har oppstått fordi staten har gått fra analoge til digitale løsninger – fra papir til data. Før fikk minstepensjonistene «lønnsslippen» sin i posten, og kunne ha med denne til apoteket. Nå er den borte, og vi er avhengig av at teknologien virker, skrive Lund i en blogg på Dagens Medisin.

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Hver tirsdag sender vi ut våre egne nyheter, samt de viktigste sakene fra myndigheter, media og utland.

I want to sign up:

Les mer om datasikkerhet

Datasikkerhet:  Apotekforeningen vil ikke selge eller på annen måte videreformidle dine detaljer. Nyhetsbrevkategorien du abonnerer på vil kun brukes til å sende deg relevant informasjon fra Apotekforeningen.  Informasjonen vi registrerer om deg er: navn, e-postadresse, din IP-adresse og dato for registrering eller endring av ditt abonnement.  For at vi skal kunne registrere deg vil du motta en e-post som du må bekrefte ved å klikke på en lenke i e-posten.  Du kan til enhver tid si opp eller endre ditt abonnement. Ved oppsigelse blir alle dine data automatisk slettet fra vår database.


TILBAKE

Relaterte artikler



Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring