Gå til innhold

– Jeg kunne tenke meg rekvisisjonsrett for flere vaksiner, for eksempel mot lungebetennelse, men også reisevaksiner og vaksine mot HPV, sier apoteker Anne-Elisabeth Hiorth Wilberg ved Boots apotek Magneten (Foto: Apotekforeningen).

Det er november og myndighetene oppfordrer folk i risikogruppen til å vaksinere seg. Det merkes i apotekene. Når apotek.no besøker Magneten kjøpesenter i Levanger, er det rolig, men det tar seg fort opp.

– Vaksineringen går fint. Vi er flere vaksinatører som setter vaksiner, sier Anne-Elisabeth Hiorth Wilberg, apoteker ved Boots apotek Magneten siden 2010.

På en dag tar apoteket imot rundt 150 - 180 reseptkunder. Totalt er de 10 ansatte med tilkallingsvikarer. De har god erfaring med vaksinering.

På spørsmål om hva som kunne vært gjort for at enda flere kunne tatt vaksine kommer det klart frem:

– Jeg kunne tenke meg rekvisisjonsrett for flere vaksiner, for eksempel mot lungebetennelse, men også reisevaksiner, sier Wilberg.

Avdekker feil ved bruk av slankesprøyter

Apotekeren i Levanger forteller at mange bruker slankesprøytene feil.

– Vi avdekker mange typer misforståelser i apoteket, blant annet vet ikke alle pasientene forskjellen på kanyle og penn med legemiddel. Slike misforståelser kan føre til at de tar dobbel dose, forteller Wilberg.

Fordi slankesprøytene ikke er på blå resept, må pasienten betale selv. Da kjøper de ofte de pennene som de må dosere selv.

“Å kunne hatt mer tid til å veilede i riktig bruk av slankemedisin i apotek hadde hatt stor effekt”
- Anne-Elisabeth Hiorth Wilberg, apoteker

– Da må de stille inn på klikk. Det er som når du teller masker når du strikker. Hvis du teller feil, må du starte forfra. Er du villig til å risikere det på et legemiddel? spør hun.

Veileder folk som leser på nett

To andre ønsker på ønskelisten hennes er å kunne måle langtidsblodsukker og gjennomføre legemiddelgjennomganger i apotek.

– Folk leverer lenger med diagnosen sin. Det utvikles legemidler til flere sykdommer og det betyr at vi har en større befolkning med et større legemiddelutvalg. De trenger veiledning når de søker på nett dersom de har lest noe som er feil eller farlig. Et eksempel er feil D-vitamindosering, forteller apotekeren som innimellom intervjuet ekspederer kunder, henger opp julestjerner og veileder de andre ansatte.

I tillegg til vaksinering tilbyr apoteket på Magneten føflekkscanning, inhalasjonsveiledning og blodtrykksmåling.

– Når det gjelder føflekkscanning er det kunden selv som velger hvilken føflekk de vil at vi skal scanne, sier Wilberg og fortsetter:

Da stiller vi spørsmål om hvor mye soling personen har vært utsatt for, om sykdomshistorikk i familien og hvordan immunforsvaret deres er, forteller Wilberg.

Nytt apoteksystem for alle apotek

Apoteket fikk nytt apoteksystem i februar og har vært gjennom en periode med testing og feiling. Det var krevende for de ansatte og det ble litt venting for kundene.

– Vi ville ikke si «beklager, vi har nytt datasystem», vi ville heller si «takk for at dere venter og viser tålmodighet. Det har fungert bra, sier Wilberg.