Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

– Vi må ta oss tid til pasientene selv om det blir kø

Kundene er fornøyde og de ansatte likeså. Inhalasjonsveiledning har blitt en suksess på Vitusapotek Strømmen.


29.04.2016

– Vi må ta oss tid til pasientene selv om det blir kø

– Mange blir overrasket over alt de ikke gjør riktig, men også veldig takknemlige for veiledningen de får., sier apoteker på Vitusapotek Strømmen, Ruben Kufaas Fossli

– Som regel er det små feil, men som kan ha stor betydning for effekten av medisinene, som avdekkes. Det kan være så enkelt som hvordan man holder inhalatoren eller hvordan man puster. Poenget er at pasienten får en tilbakemelding på bruken som kan være bra å ta med seg, sier Ruben Kufaas Fossli.

 

Han er apoteker på Vitusapotek Strømmen og møter daglig pasienter som bruker inhalasjonsmedisiner ved astma eller kols.

 

Les også: Bent Høie: – God veiledning kan gi pasientene et bedre liv 

 

Pasienter får bedre utbytte av medisinene 

På to måneder har Fossli og de andre farmasøytene på apoteket veiledet over 130 pasienter i å bruke inhalatoren riktig. Fossli er overbevist om at tjenesten bidrar til at astma- og kolspasienter får bedre utbytte av medisinene.

 

– Nesten hver gang vi gjennomfører en Inhalasjonsveiledning finner vi noe som kan bli bedre ved inhalatorbruken til pasienten. Det trenger ikke være de store feilene, men nok til at det kan ha en innvirkning på effekten av medisinene, sier Fossli.

 

Også pasientene ser ut til å sette pris på veiledningen de får på apoteket.

 

– Mange blir overrasket over alt de ikke gjør riktig, men også veldig takknemlige for veiledningen de får. Så langt har vi bare fått positive tilbakemeldinger og det skyldes nok at de ser at veiledningen gjør en forskjell, sier Fossli.

 

Prioriterer kveldene
Sammen med Vitusapotek Sandvika har Strømmen gjennomført flest veiledningssamtaler av alle Vitusapotekene. Kufaas tror en av grunnene til at de har nådd ut til så mange pasienter med tjenesten, er motiverte ansatte.

 

– Vi har lykkes med å motivere de ansatte og få dem til å stå sammen om å klare flest mulig veiledningssamtaler. Inhalasjonsveiledning er veldig gøy og ikke minst viktig, og det har de ansatte også forstått, sier Fossli.

 

Han tok tidlig en avgjørelse om at det ikke var nok med to tjenestefarmasøyter på apoteket. Skulle man lykkes måtte alle farmasøytene bli tjenestefarmasøyter.

 

Så viktig mener Fossli at Inhalasjonsveiledning er, at han har bedt de ansatte prioritere tjenesten også på kveldstid. Selv om det bare er en farmasøyt på jobb.

 

– Det er viktig å prioritere selv om det blir litt kø. Foreløpig ser det ikke ut til at folk lar seg skremme av den grunn. Målet er at minst 600 astma- og kolspasienter skal få tilbud om Inhalasjonsveiledning innen utgangen av året, avslutter Fossli. 

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring