Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Over 4000 har fått Inhalasjonsveiledning

Etter en måned med Inhalajonsveiledning, har mer enn 4000 astma- og kolspasienter fått veiledning i hvordan de skal bruke inhalatoren sin.


14.03.2016

– Dette er tall vi kan være godt fornøyde med. Tilbakemeldingene fra farmasøytene som utfører Inhalasjonsveiledning, viser også at det er et stort behov for tjenesten der ute, sier administrerende direktør i Apotekforeningen, Per Lund.

 

Les også: – God veiledning kan gi pasientene et bedre liv

 

Tall Apotekforeningen har hentet inn viser at det 29. mars var gjennomført hele 4300 inhalasjonsveiledninger. Enkelte dager har mer enn 300 pasienter fått veiledning.

 

 

Vitusapotek Rykkin har kommet godt i gang med Inhalasjonsveiledning. Tjenestefarmasøyt Janan Ibrahim forteller om gode tilbakemeldinger fra pasientene (Video: Martin Grevstad)

 

– Blir overrasket over at de gjør feil
På Vitusapotek Majorstuen er de godt i gang med Inhalasjonsveiledning. Siden oppstart 3. mars har de gitt flere pasienter veiledning i bruk av inhalator. Farmasøyt Lene Pham (bilde) er den som har gjennomført de fleste samtalene. Hun forteller om en meget god mottakelse blant pasientene, til tross for at de fleste på forhånd tror de har riktig teknikk.

 

– Mange blir veldig overrasket når jeg forteller at flere av de som tror de har riktig teknikk, faktisk ikke har det. Da blir de nysgjerrig og vil gjerne få sjekket om de gjør det riktig. Foreløpig har jeg funnet ting som kan bli bedre hos alle jeg har veiledet, sier Pham.

 

– Foreløpig har jeg funnet ting som kan bli bedre hos alle jeg har veiledet, sier Lene Pham. (Foto: Martin Grevstad)

I følge Pham er det stort sett eldre mennesker som har takket ja til Inhalasjonsveiledning på Vitusapotek Majorstuen. Phams opplevelse er at yngre mennesker er vanskeligere nå i en hektisk hverdag.

 

– De yngre har gjerne dårligere tid og føler seg ganske trygge på at de gjør det riktig. De eldre kan også føle seg trygge på at de gjør det riktig, men er mer åpne for å få teknikken sjekket når jeg sier at det kan være en smart ting å gjøre. Foreløpig viser det seg også å være smart, sier Pham.

 

Hun gir likevel ikke opp den yngre garde helt enda.

 

– Jeg vil tro behovet blant yngre mennesker er der også. Vi jobber i hvert fall målrettet for å nå dem, sier Pham. 

 

Oppdatert: 29. mars 

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring