Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

02|13: Tryggere for utsatt pasientgruppe

Trygt. Det er tilbakemeldingen fra pasienter som har startet opp behanling med blodfortynnende legemidler og fått oppfølgingssamtaler på apotek.


21.06.2013

02|13: Tryggere for utsatt pasientgruppe
Apotekforeningen og Apokus (Apotek-enes kompetanse- og utviklingssenter) er i gang med utviklingen av en tjeneste kalt «Oppstartsveiledning». Tjenesten er etter mal fra den engelske New Medicine Service, som apotek der har tilbudt siden 2011. I England får pasienter som har astma, kols, diabetes type 2, høyt blodtrykk eller får blodfortynnende legemidler, tilbud om oppfølgingssamtaler med farmasøyt når de starter med et nytt legemiddel. Tilbudet kommer i tillegg til vanlig informasjon og ekspedering av resepter. I Norge utvikles nå i første omgang en tilsvarende tjeneste for kunder som skal starte på blodfortynnende legemidler. Apotek 1 Nøtterøy er ett av åtte apotek som er med i forprosjektet som skal utvikle den norske tjenesten.

– Med denne tjenesten er apotekene med på å trygge bruken av legemidlene slik legen har forskrevet, sier apoteker Bente Kolstad Berge.

Ikke som forskrevet
De fleste pasienter med kroniske lidelser tar ett eller flere forebyggende legemidler, men forskning viser at bare halvparten av dem bruker disse legemidlene riktig. Mange glemmer å ta dem, og noen kan bevisst gå lange perioder uten. Feil bruk av legemidler kan blant annet gjøre sykdommen verre. Med tjenesten oppstartsveiledning får pasientene hjelp til å forstå hvorfor de må ta de nye legemidlene, hvordan de skal bruke dem og hvordan det påvirker eventuelle andre legemidler de også tar.

– Det at pasientene ikke bruker legemidlene sine riktig er et stort problem. Med oppstartsveiledning følger vi opp pasienten og legemiddelbruken på en fornuftig og systematisk måte. Pasientene får svar på spørsmål de måtte ha og skal bli trygge i legemiddelbruken sin. Farmasøyten blander seg ikke inn i den medisinske behandlingen som legen har forskrevet, sier Berge.

Tilbakemeldingene er gode. Jeg ble tryggere, sier en pasient som har gjennomført tjenesten oppstartsveiledning. Det er helt fantastisk at dere tar dere tid til å hjelpe meg med dette, sier en annen. Alle pasientene de har spurt om vil delta i prosjektet har svart ja.

– Tjenesten er med på å vise pasientene en nødvendig omsorg. Mange av pasientene som begynner på blodfortynnende legemidler tilhører en utsatt pasientgruppe. Det er ikke lett å få med seg alt legen har sagt, eller huske alt etterpå, sier apotekeren på Nøtterøy.

To samtaler med farmasøyt
Tjenesten innebærer to personlige samtaler med farmasøyt, i tillegg til utfyllende veiledning under reseptekspedisjonen. Ved uthenting av legemiddelet får pasienten råd om legemiddelbehandlingen han skal begynne med, om hvorfor det er viktig å ta de nye legemidlene og hvordan han skal ta dem. Tjenesten blir forklart og gjennomgått, og det gis god anledning til å komme med spørsmål. Alt i alt tar dette første møtet omlag 10–15 minutter.

– Den første veiledningen gis når pasientene henter medisinen sin, og den skjer i resepturen. Vi bruker en reseptur hvor vi står litt avskjermet. Pasienten mottar mest informasjon i det første møtet. I de to oppfølgingssamtalene forsikrer vi oss om at pasienten fortsatt føler seg trygg på behandlingen, og diskuterer nye problemstillinger som kan ha dukket opp underveis, sier hun. Oppfølgingssamtalene gjennomføres gjerne i apoteket, men kan også gjøres over telefon. Den første samtalen gjennomføres 1–2 uker etter at pasienten har fått utlevert det nye legemiddelet. Farmasøyten spør pasienten hvordan han synes det har gått å ta det nye legemiddelet, om han opplever noen problemer eller bekymringer, og om han synes den nye behandlingen har god effekt. Pasient og farmasøyt snakker også sammen om eventuelle bivirkninger og om pasienten synes det går greit å huske å ta legemiddelet. Farmasøytens rolle i denne sammenhengen er å svare på spørsmål pasienten måtte ha, samt å avklare eventuelle misforståelser og løse utfordringer som kan forhindre pasienten fra å bruke legemiddelet riktig. Den første oppfølgingssamtalen varer gjerne i 5–10 minutter.

Denne andre oppfølgingssamtalen gjennomføres 2–3 uker senere. Dersom det ikke har dukket opp nye problemstillinger siden sist vil denne samtalen gjerne være noe kortere enn den første, omtrent 5–7 minutter. Her spør farmasøyten hvordan det har gått siden sist. Har det dukket opp noen nye utfordringer eller bekymringer? Problemstillinger som ble oppdaget i den første oppfølgingssamtalen følges opp.

– De fem oppstartsveiledningene vi har gjennomført har gått problemfritt. Pasientene har fått god informasjon allerede ved uthenting av legemidlene, og det har ikke oppstått mange problemer underveis. Men vi avdekket en bivirkning som ikke var relatert til det nye legemiddelet. Jeg anbefalte pasienten å ta opp problemstillingen med fastlegen, sier Berge.

Sette i system
Berge forteller at hun synes det har gått bra å organisere apoteket for å tilby oppstartsveiledningen. Personalet er informert om tjenesten og alle bidrar med å fortelle aktuelle pasienter om tilbudet.

– Vi har avklart hvem i apoteket som gjør hva. I vårt apotek er det jeg og en av de andre farmasøytene som har utført tjenesten. Når vi har fått inn en pasient, fordeler vi ressursene slik at vi som skal gjennomføre oppstartsveiledningen har tid til å bruke 15 minutter i resepturen. Når vi skal ringe for å ha oppfølgingssamtaler, er dette en planlagt aktivitet som faller inn i de daglige rutinene, sier hun.

Berge mener at den første samtalen som gjøres i resepturen i apoteket ikke skiller seg så mye fra den informasjonen de normalt ville gitt til en pasient med blodfortynnende legemidler. Men en standardisert rådgivning er med på å øke kvaliteten på legemiddelbehandlingen for flere. I tillegg har de hatt erfaring med blodfortynnende legemidler gjennom kampanjen NB 2013, så mye var allerede innarbeidet i apoteket.

– Det er mye kompetanse på apotek. Vi yter helsehjelp og gir gode råd om legemiddelbruk daglig. Med en slik standardisert tjeneste får vi satt dette i system til pasientens beste. En formalisert tjeneste underbygger også fagligheten i apoteket og gjør apoteket til en attraktiv arbeidsplass for farmasøyter, sier hun.

Apotekeren har vært i kontakt med et lokalt legekontor og informert om forprosjektet.

– De var veldig positive til tjenesten. De sa at de skulle informere pasienter som skal begynne på blodfortynnende legemidler om prosjektet på apoteket, men vi har foreløpig ikke fått noen henvist derfra, sier Berge, som er glad for å være med på å utvikle tjenesten oppstartsveiledning.

– Jeg håper dette prosjektet danner grunnlaget for en fast tjeneste som tilbys pasienter i apotek, og at en fremtidig tjeneste inkluderer flere pasienter enn de som skal starte med blodfortynnende legemidler, sier Bente Kolstad Berge.
 

Ny tjeneste
Tjenesten Oppstartsveiledning utvikles i norske apotek etter modell fra «New Medicine Service», en tjeneste som apotek i England allerede tilbyr.
Slik er oppstartsveiledningen lagt opp:
Reseptekspedisjon
Veiledning om korrekt bruk av nytt legemiddel
Råd om egenomsorg
Skriftlig informasjon om tjenesten
Avtale om tidspunkt for første oppfølging
  
Første oppfølging (kan gjøres over telefon)
Innhenting av samtykke til at informasjon kan videreformidles til fastlegen
Intervju for å avdekke pasientens behov og grad av etterlevelse (adherence)
Rådgivning for å oppnå riktig legemiddelbruk
  
Andre oppfølging (kan gjøres over telefon)
– Intervju for å avdekke pasientens behov og grad av etterlevelse (adherence)
– Rådgivning for å oppnå riktig legemiddelbruk
– Eventuelt henvisning til lege ved vedvarende problem
Målet er å utvikle tjenesten for pasienter med astma, kols, diabetes type 2 og høyt blodtrykk, samt pasienter som får blodfortynnende behandling. I forprosjektet tilbys tjenesten til pasienter som skal begynne å bruke et blodfortynnende legemiddel.
 
Utviklingen av tjenesten Oppstartsveiledning tar utgangspunkt i den landsomfattende informasjonskampanjen Nye Blodfortynnende 2013. Tjenesten utvikles i et forprosjekt som varer til august 2013, i samarbeid med åtte utviklingsapotek. Erfaringene fra dette forprosjektet danner grunnlaget for en pilot, som skal komme i gang i løpet av 2013. Her skal 32 apotek delta. Målet er å få en nasjonal tjeneste på plass innen 2015.
 
 
Omtalt i Folkehelsemeldingen
Tjenesten Oppstartsveiledning og kampanjen NB 2013 er omtalt i folkehelsemeldingen ‘God helse – felles ansvar’ som helseminister Jonas Gahr Støre la fram i april i år.
 
Som tiltak for riktigere legemiddelbruk omtales i meldingen både informasjonskampanjen NB 2013 og forsøket med oppstartsveiledning som Apotekforeningen nå gjennomfører. Veiledning om riktig legemiddelbruk kan bidra til at pasientene får bedre forståelse av behandlingen og blir mer motivert til å bruke legemidlene riktig, står det. Helse- og omsorgsdepartementet sier at de vil følge med på arbeidet Apotekforeningen nå gjør.
 
 
Av Vendil Åse, Apotekforeningen

TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring