OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Apotekene hindrer ikke reseptfrie legemidler i butikken
Det er sannelig ikke lett å kjenne seg igjen i den maktkampen som utspilles i media i disse dager. Maktkampen gjelder ikke spørsmålet reseptfrie legemidler i dagligvare, men hvilke av merkevarene man vil finne i hhv dagligvare og apotek. Dette hevder cand.pharm. Marit Andrew, fagdirektør i Alliance apotekene.
27.10.2003
Som forbrukere vet vi av erfaring at ulike butikker og butikktyper har ulike merkevarer. Ingen leter etter Coop kaffe hos Rimi. Dagligvare og parfymerier har ulike kosmetikkmerker, uten at forbrukere har reagert på dette. Hvis vi vil ha spesielle merkevarer, vet vi etter hvert hvor de finnes.
Når reseptfrie legemidler tillates solgt i dagligvareforretninger , kiosker og bensinstasjoner fra 1. november, er argumentasjonen interessant nok snudd på hodet. Tilgjengeligheten til reseptfrie legemidler skal økes. Det vil oppleves positivt av mange. Fortsatt er det virkestoffet som gir effekten og for eksempel fjerner hodepinen. Men nå er det bare "merkevaren" som teller. Har Norgesgruppen frontet denne saken for dagligvarebransjen eller for kunden? To kunder som er intervjuet i Aftenposten 20. oktober er begge klare på at det er virkestoffet som teller. Med et så godt utgangspunkt, er jeg ikke i tvil om at legemiddelprodusentene raskt klarer å gjøre nye og konkurrerende merker kjent.
Legemidler: Merkevarer eller virkestoffer?
Det har vært mye fokus på både reseptfrie legemidler i dagligvare og generiske (byttbare) legemidler i de senere ukene. Når det gjelder reseptmedisin er helsepolitikere, med helseministeren i spissen, opptatt av at legene skal forskrive billigste alternativ, generiske legemidler, til sine pasienter – og ikke originalen eller "merkevaren". Et generisk legemiddel er medisinsk likeverdig med originalen og har samme virkestoff og effekt som denne, men er billigere. Der legen finner det forsvarlig, kan apoteket tilby pasienten et billigere alternativ selv om legen har skrevet originalpreparatet – "merkevaren" – på resepten. Dette sparer staten penger på, og dette synes helsepolitikere apotekene skal gjøre enda mer av enn i dag.Når reseptfrie legemidler tillates solgt i dagligvareforretninger , kiosker og bensinstasjoner fra 1. november, er argumentasjonen interessant nok snudd på hodet. Tilgjengeligheten til reseptfrie legemidler skal økes. Det vil oppleves positivt av mange. Fortsatt er det virkestoffet som gir effekten og for eksempel fjerner hodepinen. Men nå er det bare "merkevaren" som teller. Har Norgesgruppen frontet denne saken for dagligvarebransjen eller for kunden? To kunder som er intervjuet i Aftenposten 20. oktober er begge klare på at det er virkestoffet som teller. Med et så godt utgangspunkt, er jeg ikke i tvil om at legemiddelprodusentene raskt klarer å gjøre nye og konkurrerende merker kjent.