Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Apotekene tar ansvar for kvaliteten!

Apotekene tar ansvar for kvaliteten på de testene som tilbys der, skriver Apotekforeningens fagdirektør Per Kristian Faksvåg, i Adresseavisen.


17.06.2013



"Apotekene setter pris på den faglige debatten som har oppstått om helsetjenester som utføres i apotek, senest i et leserinnlegg av Brit Valaas Viddal (leder i NITO Bioingeniørfaglig institutt) i Adresseavisen 13. juni.
 
For oss er det viktig at vi har gode og kvalitetssikrede tjenester i apotek, som er nyttige for befolkningen. Det stilles selvsagt krav om kompetanse og kvalitet til apotekenes virksomhet. Det er dessuten viktig å påpeke at det ikke drives diagnostisering i apotek, kun måling for å gi kunden et bilde av egen tilstand. Det er alltid legen som skal stille diagnose og vurdere behandlingsbehovet.

Apotekene tar selvsagt ansvar for kvaliteten på de tjenestene vi tilbyr. Måler du blodsukkeret eller blodtrykket ditt i et apotek, skal du ha trygghet for at utstyret er kvalitetskontrollert etter norske standarder, og at feilmarginene er innenfor allment aksepterte grenser. Det er anerkjente og standardiserte metoder som tilbys. Helsetestene utføres av helsepersonell med lang helsefaglig utdanning som har fått grundig opplæring. De blir instruert i kvalitetskontroll av utstyret, metodens begrensninger, måleusikkerhet og potensielle feilkilder.

Som Valaas Viddal så riktig påpeker, gjør den teknologiske utviklingen at stadig flere og bedre analyseinstrumenter kan brukes utenfor medisinske laboratorier, nær pasienten. Hun fremhever også at dette kan gi raske analyseresultater og dermed effektiv pasientbehandling.

Dette er vi helt enige i, og det er nettopp dette som gjør apotekene godt egnet for denne typen testing. Apotekene er et lavterskeltilbud, med lengre åpningstider enn legekontor, og uten timebestilling. Å gi befolkningen mulighet til å sjekke risikoen for spesifikke sykdommer hos helsepersonell i apotek, kan fra et pasientståsted kalles «pasientmakt», og gir økt mulighet til å ta kontroll over egen helse. Vi er glade for og stolte over at både kundene og pasientforeninger verdsetter de tjenestene apotek tilbyr. Undersøkelser har vist at folk flest synes de apotekansatte har høy kompetanse og at de gir råd og veiledning som man har svært stor tillit til.

Til sist er det viktig å minne om at helsetjenestene i apoteket ikke utføres for å øke salget av legemidler. Helsetjenestene kan avdekke helseproblem, men det er først når pasienten oppsøker en lege og denne eventuelt skriver ut en resept, at legemiddelsalget utløses. Og da står pasienten fritt til å oppsøke et hvilket som helst apotek for å hente ut legemidlene sine.

Avslutningsvis vil jeg bemerke at det fortsatt er en kvalitetssikret utlevering av legemidler med tilhørende informasjon om bruken av dem som er vår kjernevirksomhet."

Per Kristian Faksvåg, fagdirektør, Apotekforeningen

Adresseavisen 15.06.2013

TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring