Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Apotekforeningen intervjuet av Helsekontrollen om apotekbesøk med skjult kamera

Før påske besøkte to tenåringsjenter åtte apotek i Osloområdet for å kjøpe slankemiddelet XL-S sammen med avføringsmiddelet Pursennid. Jentene hadde skjult kamera for Helsekontrollen på TV2. Apotekforeningen er intervjuet i TV-programmet.


08.04.2018

Ingen av apotekene nektet jentene å kjøpe slankemiddelet med 18-årsgrense, og de fikk ingen råd eller spørsmål av de ansatte. De to jentene, som begge var under 18 år, var innom åtte apotek i Osloområdet, to apotek fra henholdsvis Apotek 1, Boots, Vitusapotek og Ditt apotek.

Helsekontrollen har intervjuet kommunikasjonssjef Jostein Soldal i Apotekforeningen om disse stikkprøvene. TV-programmet sendes 12. april på TV 2. Her forteller Soldal om hvordan han opplevde intervjuet med TV-kanalen.

Handler først og fremst om sløvhet
– Jeg oppfatter at intervjuet, ut fra forutsetningene, gikk ganske greit. Jeg har i størst mulig grad forsøkt å isolere kommentarene til de åtte tilfellene, men det er ikke gitt at det blir klippet slik at det virker sånn. Jeg fikk frem at det finnes mye god og viktig kunnskap i apotekene, men det er ingen garanti for at de tar med dette i innslaget, sier Jostein Soldal i Apotekforeningen.

Helsekontrollen spurte om kanskje grunnen til at ingen stiller spørsmål om disse produktene henger sammen med at apotekene tjener gode penger på å selge dem.

– Jeg svarte at ja, apotekene tjener penger på varene de selger, men det er ikke grunnen her. I de eksemplene TV2 viser, handler det først og fremst om sløvhet.

Helsekontrollen ønsket å intervjue apotekkjedene, men ble henvist til Apotekforeningen på vegne av hele bransjen. På spørsmål om årsaken til at apotekkjedene hadde henvist Helsekontrollen til Apotekforeningen fordi de er flaue, så bekreftet Soldal at, ja, dette er de flaue over, for her skulle man ha gjort en bedre jobb.

Et av spørsmålene var om det så ut som om de to jentene trengte å slanke seg. De hadde en BMI på ca. 19 og 21.

– Jeg har sett alle de åtte kjøpssituasjonene, og det ser ikke bra ut. Det virker ganske gjennomgående at det er lite øyekontakt og svært lite dialog. Det er ikke lett å oppdage om noen er under 18, hvis du ikke ser på henne, tenker jeg. I ett tilfelle fikk kunden spørsmål om hun ville bli med i kundeklubben, for da fikk hun 30 prosent rabatt på XL-S!

TV2 har understreket at alle de apotekansatte som er med i innslaget blir sladdet, slik at men ikke kan kjenne dem igjen. Poenget er ikke å henge ut enkeltansatte, men å avdekke en systemfeil, har Helsekontrollen fortalt.

Tiltak som nå settes inn
Her stilte programlederen oppfølgingsspørsmål om det ikke burde ringe en bjelle når en ung jente kjøper disse to produktene samtidig.

– Her svarte jeg at i disse tilfellene ble ikke bransjestandarden fulgt, og jentene fikk ikke den veiledningen de burde forvente. En grunn til at de ikke fikk oppfølging og spørsmål kunne være fordi det var travelt i apoteket. Her fikk jeg raskt beskjed om at det var tvert imot svært stille da jentene var innom apoteket, sier Soldal.

Soldal fortalte også om hvilke tiltak som nå gjøres, for eksempel at det innføres en hjelpetekst når man ekspederer XL-S, for å minne den ansatte om 18-årsgrensen. Ellers pekte han på at dette nå blir tatt grundig opp i alle kjedene.

– Jeg opplyste også om at vi tar dette opp med de ansattes organisasjoner, og at dette blir et tema på kjedesamlinger o.l. fremover, sier Soldal, og legger til:

– Dette har vært en skikkelig vekker – og at det var synd at vi trengte et TV 2-innslag for å ta grep. Det er ganske ubehagelig å stå til rette for en hel bransje som ikke leverer som forventet.


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring