Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Apotekkunden er prisvinneren

Aftenposten later til å snuble i tall og fremstår som talerør for aktører med sterke økonomiske egeninteresser i saken, skriver Kai Finsnes, adm.dir. i Apotekforeningen, i et innlegg i Aftenposten.


15.04.2009

"Aftenposten later til å snuble i tall og fremstår som talerør for aktører med sterke økonomiske egeninteresser i saken, når avisen 18. mars forsøker å vise hva som skjer med prisen på legemidler når det oppstår konkurranse mellom byttbare legemidler, såkalt generisk konkurranse. Regnestykket, som er rikt illustrert over en helside, er fabrikkert av Norsk Industriforening for Generiske Legemidler (Nigel). Det er uten rot i virkeligheten og ikke egnet til annet enn å desinformere Aftenpostens lesere.

Selv om avisen ikke har opplyst hvilket legemiddel det er snakk om, synes det åpenbart at det er snakk om den mye brukte blodtrykksmedisinen amlodipin. Det er riktig at utsalgsprisen for denne medisinen fra apotek i dag er kr. 166,10 for 100 tabletter. Men der stopper også riktigheten. Illustrasjonen 18. mars forteller at prisen før det ble generisk konkurranse var kr. 323,60, mens den virkelige prisen faktisk var kr. 823,80. Det betyr at utsalgsprisen fra apotek er redusert med 80 prosent eller 657 kroner.

Dette er altså rabatten kunden får, og som gjør at hun nå kan kjøpe fem pakker for den opprinnelige prisen av en. Da er det vanskelig å forstå hvordan avisen kan hevde at rabatten ikke kommer kunden tilgode.

Aftenposten hevder uten hold i virkeligheten at den prisreduksjonen som oppstår når det blir konkurranse mellom flere legemiddelprodusenter, ikke kommer frem til kunden, men i stor grad blir igjen hos grossist og apotek. Det virkelige regnestykket viser imidlertid at av en prisreduksjon på 657 kroner, så mister produsentene 551 kroner. Momsen blir redusert med 131 kroner.

Den ekstra inntekten til grossister og apotek er ikke på mer enn 26 kroner. Dette beløpet vil variere fra produkt til produkt, men utgjør uansett en liten andel av det beløpet kunden sparer. I dette tilfellet sparer kunden 25 ganger mer enn det grossist og apotek vinner.

Fra statens side, som fastsetter prisene og i stor grad betaler for medisinen, er det klart uttrykt at apotekene må få litt mer igjen for den ekstra jobben som ligger i å bidra til at kunden ønsker å bytte fra et kjent (men dyrt) til et ukjent (og mye billigere) merke. Dette er en påskyndelse til at apotekene skal bidra til at staten til syvende og sist sparer flere milliarder kroner hvert år på bytte til kopilegemidler."

Kai Finsnes
Adm.dir., Apotekforeningen



TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring