OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Bedre resultat med tettere samarbeid
- At en rekke apotek samarbeider med LHL om å avdekke risiko, gir gode livsstilsråd og sørger for at lege blir kontaktet ved behov, må være helt i tråd med samhandlingsreformen og den generelle utviklingen i helsesektoren, mener adm. dir. Per T. Lund i Apotekforeningen.
15.04.2013
I Dagsavisen pågår en debatt om kampanjen til Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) og Apotek1, som fokuserer på hjerte- og karsykdommer hos kvinner. Marit Hermansen, leder i Norsk forening for allmennmedisin, kritiserer dette, og mener at man ikke må bruke "sårt tiltrengt helsepersonell til å kontrollere friske mennesker."
Generalsekretær Frode Jahren i LHL avviser kritikken. Han påpeker at én av tre kvinner dør av hjerte- og karsykdommer, og at LHL og apotekene derfor oppfordrer kvinner til å være oppmerksom på symptomer:
- Det handler om økt bevissthet og mer kunnskap. Det bør også være en strategi som lederen i Norsk forening for allmennmedisin bør støtte, skriver Jahren i sitt svar til Hermansen.
Adm.dir Per T. Lund i Apotekforeningen støtter LHLs og apotekenes kampanje, og mener resultatet blir bedre og effekten større jo flere som vier oppmerksomhet til problemet:
- Apotekene er sannsynligvis den aller lettest tilgjengelige delen av helsetjenesten, med lange åpningstider og ingen timebestilling. Derfor er også apotekene og helsepersonellet der godt egnet til å bidra i forebyggende helsearbeid. Et tett og godt samarbeid mellom pasienten, fastlegen og apoteket, kan gi gode resultater som reduserer omfanget av hjerte- og karsykdommer og død, skriver Apotekforeningens Per T. Lund.
Generalsekretær Frode Jahren i LHL avviser kritikken. Han påpeker at én av tre kvinner dør av hjerte- og karsykdommer, og at LHL og apotekene derfor oppfordrer kvinner til å være oppmerksom på symptomer:
- Det handler om økt bevissthet og mer kunnskap. Det bør også være en strategi som lederen i Norsk forening for allmennmedisin bør støtte, skriver Jahren i sitt svar til Hermansen.
Adm.dir Per T. Lund i Apotekforeningen støtter LHLs og apotekenes kampanje, og mener resultatet blir bedre og effekten større jo flere som vier oppmerksomhet til problemet:
- Apotekene er sannsynligvis den aller lettest tilgjengelige delen av helsetjenesten, med lange åpningstider og ingen timebestilling. Derfor er også apotekene og helsepersonellet der godt egnet til å bidra i forebyggende helsearbeid. Et tett og godt samarbeid mellom pasienten, fastlegen og apoteket, kan gi gode resultater som reduserer omfanget av hjerte- og karsykdommer og død, skriver Apotekforeningens Per T. Lund.