OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Bransjestandarder i apotek
Apotekbransjen har utviklet egne kvalitetsstandarder for apotekene. Med "Bransjestandarder for apotek" (BRA) har pasientene og myndighetene fått nedfelt hva de som kunder kan forvente av apotekene. Standardene er basis for bransjens egen oppfølging av kvaliteten på apotekenes tjenester.
27.10.2003
BRA er utarbeidet i samarbeid mellom Norges Apotekerforening (NAF), Norges Farmaceutiske Forening (NFF), FarmasiForbundet (FF) og apotekkjedene.
Samtidig oppretter Norges Apotekerforening et bransjeråd som skal fungere som bransjens selvjustisorgan basert på Bransjestandardene. Rådets leder skal være en uavhengig person med høy troverdighet som verken er ansatt i apotek eller hos en apotekeier. For øvrig vil rådet ha representanter både fra apotekbransjen, ansatte i apotek og apotekkundene.
Minimumskravene til apotekvirksomheten i Norge er nedfelt i lover og forskrifter. Apotekbransjen ønsker å stille felles grunnkrav til apotekenes virksomhet som fremhever, utdyper eller går utover de minimumskravene som er satt av myndighetene. Der det er relevant og gjennomførbart gir standardene også mulighet til å etterprøve kvaliteten på apotekenes tjenester.
– Ved å fastsette standarder, etterprøve at de følges og regelmessig revidere dem, viser vi at apotekbransjen tar ansvar for apotekfarmasiens nivå og profesjonelle utvikling, sier administrerende direktør i Norges Apotekerforening, Vibeke Lem Nordahl.
Bransjestandardene tar for seg kvalitetskrav innen de fire områdene som utgjør apotekets kjernevirksomhet, nemlig:
Samtidig oppretter Norges Apotekerforening et bransjeråd som skal fungere som bransjens selvjustisorgan basert på Bransjestandardene. Rådets leder skal være en uavhengig person med høy troverdighet som verken er ansatt i apotek eller hos en apotekeier. For øvrig vil rådet ha representanter både fra apotekbransjen, ansatte i apotek og apotekkundene.
Minimumskravene til apotekvirksomheten i Norge er nedfelt i lover og forskrifter. Apotekbransjen ønsker å stille felles grunnkrav til apotekenes virksomhet som fremhever, utdyper eller går utover de minimumskravene som er satt av myndighetene. Der det er relevant og gjennomførbart gir standardene også mulighet til å etterprøve kvaliteten på apotekenes tjenester.
– Ved å fastsette standarder, etterprøve at de følges og regelmessig revidere dem, viser vi at apotekbransjen tar ansvar for apotekfarmasiens nivå og profesjonelle utvikling, sier administrerende direktør i Norges Apotekerforening, Vibeke Lem Nordahl.
Bransjestandardene tar for seg kvalitetskrav innen de fire områdene som utgjør apotekets kjernevirksomhet, nemlig:
- resept og rekvisisjon
- egenomsorg
- rasjonell legemiddelforskrivning og bruk
- helsefremmende og forebyggende virksomhet