Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Er vi farmasøyter eller jobber vi som farmasøyter?

Skal apoteket ta en viktigere rolle i primærhelsetjenesten må bransjen synliggjøre seg mer og tørre å ta viktige valg og avgjørelser. – Vi må gjøre oss fortjent til den posisjonen vi ønsker å ha, sier Mari Solberg.


11.03.2014

31-åringen er apoteker på et av landets største apotek, Vitus Apotek Jernbanetorget, med 80 ansatte og døgndrift. Hun er med i gruppen «unge farmasøyter» og er en av flere mediekontakter i Vitus-kjeden. Hun er genuint engasjert i farmasifaget og har mange meninger om hvordan apotekbransjen bør videreutvikle seg.

Solberg opplever at det har skjedd mye positivt de siste årene, men mener bransjen fortsatt har et stykke igjen til man blir oppfattet slik man ønsker i samfunnet. Hun etterlyser en tøffere og mer samlet bransje som i større grad fokuserer på den faglige kompetansen man besitter.

– Vi må stille oss spørsmålet «er vi farmasøyter eller jobber vi som farmasøyter», sier Solberg.

– Er vi farmasøyter kan vi tenke mer helhetlig – noe som vil gi oss et bedre resultat. Vi må tørre å bruke det vi har lært på skolen og ta viktige valg og avgjørelser. Generelt synes jeg vi er for forsiktige, det er en barriere vi må forbi, sier Solberg.

Må skape en kultur
Hun synes myndighetene kunne brukt farmasøytene i mye større grad enn det gjøres i dag. Derfor er hun positiv til at apotekene skal kunne tilby tjenester som blodsukkermåling, blodtrykksmålinger og legemiddelsamtaler, og i enkelte tilfeller også få retten til å rekvirere legemidler.

I følge Solberg skal det ikke stå på kompetansen i apotekene, den er hun overbevist om er der. Hun mener det handler om å skape en kultur der man tør å ta avgjørelser og står for dem. Hun tror mer synlighet i media vil bidra til å skape en slik kultur.

– Jeg opplever ikke at media søker oss på samme måte som de søker leger, derfor er det viktig at vi viser dem hva vi kan, det tror jeg nemlig ikke de vet. Vi må engasjere oss, skrive debattinnlegg, delta i fora der vi blir hørt, og så videre. Vi må bli flinkere til å tydeliggjøre vår rolle i helsetjenesten, sier Solberg.

Etterlyser tettere samarbeid
I følge Solberg sitter det mange ressurser i norske apotek som ikke utnyttes godt nok.

– Vi er legemiddeleksperter og en viktig aktør i arbeidet med å sikre riktig legemiddelbruk. Vi ser at det er et stort behov for informasjon og veiledning, og at vi har en viktig rolle som et av få lavterskeltilbud i helsetjenesten, sier Solberg.

Hun tror økt bruk av farmasøyter kan spare pasientene og helsevesenet for tid og penger, samtidig som det vil styrke farmasøyten som legemiddelekspert og gi et bedre tilbud til pasientene. Det avgjørende for å lykkes er at myndighetene legger til rette. Slik rammevilkårene er i dag vil ikke apotekene kunne ta på seg ytterligere oppgaver, mener Solberg.

– Skal det være attraktivt for apotekene med en større rolle i primærhelsetjenesten må man også få betalt for det. Det må stilles strenge krav til opplæring og klare retningslinjer slik at farmasøytene vurderer hendelser likt. Det vil også kreve flere ressurser pr apotek dersom det ikke skal gå utover kvaliteten på det vi leverer i dag, sier Solberg.

Tettere samarbeid med legene
Hvilke nye tjenester ser du for deg at apotekene kan tilby i fremtiden?

– I dag kan noen apotekkjeder tilby tjenester, men det bør være likt for alle apotek. Tjenester som blodsukkermåling, blodtrykksmåling og legemiddelsamtaler kan vi alle tilby, men forholdene må ligge til rette. I dag har vi samtaler med kundene i hver ekspedisjon, men det bør systematiseres mer ved bruk av enkle sjekklister og for eksempel lengre samtaler ved førstegangs bruk av et legemiddel og en oppfølgingssamtale ved andre- og tredjegangs henting. Hvordan vi skal organisere dette vet jeg ikke helt enda. Vi har for eksempel tatt inn en sykepleier og ved å jobbe i tverrfaglig team kan disse oppgavene lettere utføres. Ellers kreves god opplæring for gjennomføring. Legemiddelsamtaler begynte kjedene med så vidt, men her må vi stå sterkere sammen for å komme på banen igjen. Ved å ha tilgang til viktig pasientinformasjon er det enklere og samarbeide med andre helsepersonell også.

Enkelte røster innenfor apotekbransjen har ytret et ønske om en ny gruppe reseptfrie legemidler som det stilles spesielle krav til salg av, og som kun kan omsettes i apotek. Hva tenker du om et slikt forslag?

– Dette er jeg positiv til. En slik ny gruppe av reseptfrie legemidler vil bidra ytterligere til å sikre riktig legemiddelbruk og styrke oss som legemiddeleksperter. Jeg opplever at det er viktig at vi som faghandel, med den kompetansen og kunnskapen vi besitter, tar ansvar. Det er imidlertid helt avgjørende at det stilles krav til at hver enkelt farmasøyt tar ansvar og gir råd og riktig veiledning av bruk. I dag er det for stor variasjon i forhold til hvilket apotek du går på i forhold til hvilken informasjon du får, sier Solberg.

Det har vært snakk om at farmasøyter skal få en begrenset forskrivningsrett (også kalt farmasøytrekvirering) på enkelte legemidler, hva tenker du om det?

– Her har jeg et litt blandet syn. Hvor mye tid vil det ta og hva får vi igjen for det? Og med det tenker jeg på det økonomiske. Først og fremst må myndighetene på banen med bedre rammevilkår dersom dette i hele tatt skal være aktuelt, sier Solberg før hun fortsetter.

– Det må også her være klare retningslinjer så farmasøytene vurderer likt, jeg har forslag om flere sjekklister som er enkle å bruke og som er standard for alle apotek. Dette må være lett tilgjengelig elektronisk i FarmaPro. Kompetansen på virkningen av legemidler har vi jo, så den biten er jeg ikke redd for. Et stort apotek som oss vil kunne klare å tilrettelegge det praktiske rundt en slik ordning, men hva med de mindre?

Hvilke legemidler ser du for deg kan være en del av en slik ordning?

– Dette må vurderes i samråd med leger og må fastsettes av myndighetene, men det første som slår meg er malaria-medisiner og p-piller. Men det er vanskelig, for med p-piller for eksempel er det en del som må sjekkes og eventuelt utelukkes før oppstart, sier Solberg.

Bruker rollespill
Uansett hva fremtiden bringer er Mari Solberg opptatt av at hennes ansatte hele tiden skal utvikle og forbedre seg, derfor har hun innført rollespill for å trene de ansatte på møte med kundene.

– Vi er opptatt av å være kreative og tenke nytt. Rollespill er en perfekt måte å trene på møte med kunden og utfordringer knyttet til det. Vi trener på alle mulige kunder, fra de vi har mange av til de som er utfordrende. Vi er opptatt av å speile kunden, sier Solberg.

Hun er opptatt av at alle, uansett om de står i resepturen eller er ute i butikken skal møte kunden og fange opp legemiddelbruken. Fagkompetansen skal være tilstede i alle ledd, avslutter Solberg.


Interaksjoner

I uke 4 hadde Vitus apotek Jernbanetorget 12 956 resepter. Apoteker Mari Solberg har trukket frem to eksempler på situasjoner der farmasøytene har måttet ta viktige avgjørelser.

1. Kvinne 33 skulle hente Claritromycin 250mg til behandling av magesår. Dosering på resept 250mg *2 i 1 uke. Farmasøyten stusset på for lav dosering og konfererte med legen. Dosen skulle egentlig være 500 mg *2 i 1 uke.

2. Kvinne 35 år fikk resept på Jext inj 150 mcg. Denne dosen er beregnet til barn under eller er lik 30 kg. Jext 300mcg restnotert(tom fra grosisst) og prøvde å konferere med legen for å bytte til voksendose 300 mcg og da til et annet preparat. Fikk ikke tak i legen, men gjorde en intervensjon og vi ga ut EpiPen 0,3mg.


Vitus apotek Jernbanetorget

Antall ansatte: 84 ansatte. (34 faste, og 50 studenter og vikarer på tilkalling).
Antall farmasøyter: 11 provisorfarmasøyter, 7 reseptarfarmasøyter
Antall sykepleiere: 1 sykepleier
Antall apotekteknikere: 15
Kort beskrivelse apoteket: Døgnåpent apotek som ligger på Jernbanetorget i Oslo. Vi tilbyr ingen tjenester i dag, men bruker god tid på kunderådgivning og veiledning og har et faglig høyt nivå. Vi er bakvakt for Folkehelseinstituttet og er et beredskapsapotek. Service er i fokus 24 timer i døgnet.


Av Martin Grevstad, Apotekforeningen

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring