Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Etter Helsekontrollen: Disse tiltakene gjør apotekene

Tema på kjedesamlinger, pop up i FarmaPro og skjerpede rutiner. Dette er noen av tiltakene bransjen setter i gang etter at TV 2 Helsekontrollen avdekket at tenåringsjenter fikk kjøpt slanke- og avføringsmidler uten spørsmål eller veiledning.


08.04.2018

– Helsepersonell i apotek har et særlig ansvar for å sikre at legemidler og helseprodukter brukes riktig. Det som har kommet frem i stikkprøver viser svikt i faglig veiledning og det tar vi svært alvorlig. Dette er ikke i tråd med våre standarder for kundebehandling. Vi må skjerpe oss, og vi har som bransje og som kjede iverksatt en rekke strakstiltak for å sikre at kundene får bedre veiledning i våre apotek, sier Margrethe Sunde, administrerende direktør i Boots.

– Rådgivning om korrekt bruk av produktene vi selger er en av våre viktigste oppgaver, og vi legger derfor mye fokus og ressurser på blant annet kompetanseutvikling. At vi på tross av dette har mislykkes i disse kundemøtene er ytterst beklagelig og noe vi tar på stort alvor, sier Ros-Marie Grusén, administrerende direktør i NMD.

Ellen Karine Ous, fag- og kvalitetsdirektør i Apotek 1, er skuffet over det som kommer frem i undersøkelsen som Helsekontrollen har utført.

– Vi kan bedre enn dette. Vi er en faghandel hvor det å selge produkter er en del av vår drift. Det som er viktig å understreke er at vi alltid legger til grunn at vi skal være fanebærer for trygg bruk av alle produkter vi har i sortimentet.  Det er det viktigste vi i apotek gjør. Et salg skal aldri gå på bekostning av vår fagkunnskap og kundene skal alltid føle seg trygge når det kommer til oss, sier hun.

– Dette er en sak som har høy prioritet hos oss, og har vært diskutert i mange ulike fora etter at den ble kjent. Vi vil følge opp med mer informasjon og tiltak i forbindelse med at saken kommer på TV. Gjennom våren skal vi bruke ulike virkemidler for å skape refleksjon hos den enkelte medarbeider og diskusjon i hvert enkelt apotek.

Her er eksempler på tiltak som settes i gang:

  • Tema på Kjedesamlinger der alle apotek er tilstede
  • Forsterke informasjon og opplæring
  • Lage opplegg som skaper refleksjon og diskusjon i hvert enkelt apotek
  • Skjerpe interne regler og rutiner for salg og veiledning rundt salg av midler for vektreduksjon
  • Varsel i apotekenes kassasystem med støttetekst på XL-S og avføringsmidler
  • Involvering av regionsapparatet og apotekere for å sikre bevisstheten rundt god veiledning
  • Oppdatere opplæringsopplegg i kompetanseportaler

TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring