Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Etterlengtet studie i apotek: – Skal kartlegge seg selv

Hvordan er tidsbruken knyttet til ekspedisjon av resepter i apotek, og hvor ofte kontakter farmasøyten lege i forbindelse med ekspedisjon av resepter? Dette er noen av mange spørsmål som skal besvares når farmasøytiske tjenester i apotek nå skal kartlegges.


11.04.2016

 

Seniorrådgiver i Apotekforeningen, Hilde Ariansen og utviklingsfarmasøyt i Apokus, Stine Wang Rønningen forteller hvorfor man nå skal kartlegge apotekene. 

 

– Hver dag hjelper apotekansatte tusenvis av kunder med å løse små og store helseproblemer. Siden jeg begynte i Apotekforeningen for fire år siden, har jeg vært opptatt av å få dokumentert alt det gode arbeidet som gjøres i apotek. Det er derfor veldig gledelig at vi nå skal kartlegge omfanget av dette arbeidet, sier Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.

 

Det er Apotekforeningen som har tatt initiativet til studien, som har fått navnet «Kartlegging av farmasøytiske tjenester i apotek- intervensjoner, veiledning og informasjon». Studien skal bidra til å øke kunnskapen om hvordan norske apotek i dag tilfører samfunnet og den enkelte kunde en merverdi i form av farmasøytiske tjenester og utførte intervensjoner.  
 

– En synliggjøring av dette arbeidet er et viktig bidrag for å legge grunnlaget for at myndighetene ønsker å bruke apotek som et mer aktivt virkemiddel for å sikre riktig bruk av legemidler for dermed å øke pasientsikkerheten, sier Faksvåg.

 

Kartlegger tidsbruken
Formålet med prosjektet er å kartlegge omfanget av farmasøytiske tjenester som utføres i forbindelse med ekspedisjon av resepter i apotek, samt tidsbruken av dette. I tillegg vil det undersøkes hvor ofte det henvises til lege ved rådgiving i selvvalg, og hvor ofte de apotekansatte vurderer at deres råd om egenomsorg har spart kundene for unødvendige legebesøk.

 

– Studien er historisk i den forstand at det aldri tidligere har vært gjennomført en tilsvarende undersøkelse av oppgaver og intervensjoner av dette omfanget i norske apotek, forteller Faksvåg.  Studien vil blant annet gi oss tall på tidsbruk knyttet til en rekke oppgaver og hvor ofte farmasøyten kontakter lege i forbindelse med ekspedisjon av resepter. Resultatene av studien vil gi oss et godt kunnskapsgrunnlag i arbeidet med å forbedre og utvikle nye tjenester i apotek, samt være et nyttig faktagrunnlag i våre samtaler med helsemyndigheter og politikere, sier Faksvåg.

 

Håper på flere helsetjenester
Studien startet opp 4. april og målingene foregår til og med 1. mai. Et representativt utvalg av 43 apotek fra hele landet deltar. Deriblant Boots apotek Lille Grensen. Apoteker, Mette Petersen håper studien kan gi resultater i form av nye helsetjenester i apotek.

 

De ansatte på Boots Lille Grensen synes det er bra at apotekene nå skal kartlegge seg selv. 

 

– Jeg synes det er fint at vi får målt alt det gode arbeidet som blir gjort i apotek. Skal vi ble en større del av helsetjenesten, er det slike ting som må til. Forhåpentligvis fører dette til enda flere helsetjenester på apotek, sier Mette Petersen, før hun legger til.

 

– Også er det morsomt å se hvor mye tid som faktisk brukes på reseptekspedisjon.  

 

FAKTA OM STUDIEN

  • Studien gjennomføres i tidsrommet 4. april til 1.mai 2016
  • Et representativt utvalg på 43 apotek i hele landet deltar
  • Studien gjennomføres i samarbeid med Apokus
  • Det skal rapporteres fra farmasøytiske tjenester i både reseptur og selvvalg
  • Det er estimert at det skal rapporteres fra omtrent 50.000 reseptekspedisjoner
  • Måleparametere og rapporteringsverktøy i studien er utarbeidet på bakgrunn av en forundersøkelse i 8 apotek

 

Definisjoner

Farmasøytiske tjenester: Oppgaver utført på apoteket for å sikre riktig legemiddelbruk og økt pasientsikkerhet. I dette inngår henvisninger til lege, samt rådgivning om egenomsorg som kan bedre kundenes helse og potensielt hindre unødvendige legebesøk.

 

Intervensjoner: Tiltak som apotekansatte gjennomfører før legemidlet eller varen kan utleveres forsvarlig. Definisjonen tar utgangspunkt i begrepsbruken til Haavik et al. fra 2006 (1).

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring