Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Folk er mindre negative til generisk bytte

I oktober gjennomførte Apotekforeningen på oppdrag fra sine medlemmer en felles bransjekampanje for å få flere til å bytte til et likeverdig legemiddel når de blir spurt om det i apotek. I følge høstens Apotekbarometer har aldri folk vært så lite negativt innstilt til å bytte.


16.11.2017

Kantar TNS har i 15 år gjennomførte Apotekbarometeret for Apotekforeningen, det siste barometeret er fra oktober i år. Der spurte Kantar blant annet om holdningen folk har til å bytte til et annet likeverdig reseptpliktig legemiddel.

17 prosent er negative til generisk bytte
– De som sier de er negative til et slikt bytte er på et historisk lavt nivå, med bare 17 prosent. I 2015 var 22 prosent og i 2016 var 20 prosent skeptiske til generisk bytte. Vi ser også at andelen som er positive til å bytte reseptpliktig legemiddel i apotek har økt fra 38 prosent i fjor til 42 prosent i år. Men dette tallet varierer mye fra år til år, sier kommunikasjonssjef Jostein Soldal i Apotekforeningen.

39 prosent oppgir at de er verken eller negative eller positive til å bytte til et annet likeverdig reseptpliktig legemiddel.

Hvor mye av resultatene som kan tilskrives kampanjen, vil ikke Soldal spekulere i.
– Dette er uansett hyggelige tall. Vi skal ta ut antall pasientreservasjoner i vår statistikkdatabase nå i desember og i tillegg gjennomføre et kontrolluttak på nyåret. Da vil vi få en pekepinn på om resultatene fra Apotekbarometeret gjenspeiler seg i andelen pasientreservasjoner, sier han.

Over 550 000 visninger av filmen «Si ja til å bytte»
Det Soldal kan si noe mer om, er hvordan kampanjen har fungert i sosiale medier.

– Informasjonsfilmen er vist ca. 550 000 ganger på nettet. Målgruppen var personer over 35 år og her har mer enn 120 000 sett over 50 prosent av filmen, noe som betyr at de har fått med seg hovedbudskapet. Ut ifra det beskjedne budsjettet vi har hatt, er dette en god uttelling.

Som del av evalueringen har Apotekforeningen gjennomført en spørreundersøkelse blant et lite utvalg apotek.

– Denne viser at budskapet i kampanjen er tatt godt imot hos apotekene. Et flertall sier de har hatt nytte av budskapene fra kampanjen i sine kundemøter, og det har vært bra engasjement under kampanjen i apotekene. 70 prosent av apotekene som har svart, ønsker at Apotekforeningen skal gjenta en informasjonskampanje om generisk bytte, sier Soldal.

Kort om kampanjen
Kampanjeelementene har i hovedsak vært en faktaorientert animasjonsfilm, samt små brosjyrer til utdeling i apotekene. Filmen har vært vist i relevante nettmedier (programmatisk annonsering), som annonse på Youtube og som sponset innhold på Facebook. I tillegg har apotekkjedene og en del apotek selv brukt filmen på sine Facebook-sider. Brosjyrene har blitt delt ut til kunder i apotek, særlig til kunder som har takket nei til generisk bytte. Det er også laget en enkel informasjonsside på internett (www.innierdelike.no). 

Næringspolitisk utvalg i Apotekforeningen som består av representanter fra alle de store medlemsgrupperingene tok i 2016 initiativ til å gjennomføre en informasjonskampanje om generisk bytte rettet mot apotekkundene. Styret vedtok prosjektet i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2017. 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring