Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Fra Stjerne til 1’er

Sammen eier de seks apotek i Oslo sentrum. Målet er å drive godt både faglig og økonomisk, ikke å bli størst mulig, sier farmasøytekteparet Erica Khuong og Martin Le.


10.03.2015

Fra Stjerne til 1’er

Du må ha en gründer i deg og være villig til å legge ned mange arbeidstimer, hvis du skal drive for deg selv, sier apotekerparet Erica Khuong og Martin Le. Foto: Jostein Soldal

Innerst i hjørnet på Paleet midt på Karl Johans gate, lyser det blå og grønne Apotek 1-skiltet.

 

– Vi er en del av Apotek 1-konseptet, følger deres kampanjer og bruker deres grossist. I tillegg har vi tilgang på deres interninformasjon, kvalitetssystem og andre hjelpemidler. Men vi eier våre egne apotek 100 prosent, forteller apoteker og daglig leder Martin Le.

 

Det første apoteket i Oslo åpnet som Stjerneapotek Grønland i 2009. Siden har de bygget sten på sten. Samarbeidet med Apotek 1 startet først i 2011. Tidligere var de med i Apotekergruppen og Ditt Apotek, men de har nå valgt å satse på et tettere samarbeid med Apotek 1.

 

– Utad skal vi fremstå som Apotek 1, men internt er vi fortsatt Stjernegruppen. Hos oss er alle stjerner, smiler Le.

 

Lange dager

Å eie og drive seks apotek samtidig som begge er apotekere på hvert sitt apotek, er ingen åtte til fire-jobb. Khuong er opplæringsansvarlig, HR-sjef, kvalitetsansvarlig og trår til med ekstravakter når det er nødvendig. Le er ansvarlig for forretningsdriften og er daglig leder for morselskapet Pharma Active.

 

– I går startet arbeidsdagen halv åtte, og ble avsluttet i ti-tiden. 12-14 timers arbeidsdager er ikke uvanlig. Da blir det ikke tid til så mye annet, sier Martin Le.

 

Ved de seks apotekene har de til sammen ca. 50 ansatte, omtrent halvparten farmasøyter og halvparten apotekteknikere. Khuong er opptatt av at staben skal ha høy yrkesstolthet og utvikle seg faglig.

 

– Vi stiller store krav til medarbeiderne våre. Samtidig skal de ha muligheten til å utvikle seg. En god apotekansatt kombinerer farmasifaglig kunnskap med god kommersiell forståelse. Apoteket har en viktig rolle i primærhelsetjenesten, men vi kan ikke overleve uten også å være gode selgere, mener hun.

 

Gründer og menneskevenn

Helt siden han var en liten gutt i Vietnam, har Martin Le ønsket å bli farmasøyt. Motivasjonen for å studere farmasi har vært todelt.

 

– En del av det handler om et ønske om å hjelpe andre mennesker. En annen del handler om muligheten til å være gründer, starte opp noe nytt og skape verdier – både for samfunnet og oss selv. God inntekt var nok en større motivasjon da jeg var yngre. Nå har det blitt vel så viktig å drive en god virksomhet og skape arbeidsplasser, og hele tiden utvikle oss videre. Men penger er uansett viktig for å kunne holde høy faglig kvalitet, sier Le.

 

Le tror denne kombinasjonen av ønsket om å hjelpe, stor arbeidsvilje og gründerinstinkt er noe av det som motiverer mange med vietnamesisk opprinnelse i Norge til å bli farmasøyter.

 

– Jeg tror i tillegg vi kan tilskrive noe av dette til en buddhistisk etikk. Vi har det i oss at vi skal hjelpe andre og samtidig skape vår egen lykke.

 

Staten den største trusselen

Med mer enn 100 apotek i Oslo, er konkurransen om kundene hard for de seks apotekene. Med mulighet for at det snart dukker opp nasjonale nettapotek i tillegg, blir konkurransen enda tøffere. De to farmasøytene og eierne er imidlertid ikke så bekymret for konkurransen fra nettapotek.

 

– Å kjøpe legemidlene sine via nettet er en naturlig del av utviklingen, og vil sikkert være greit for noen. Jeg har imidlertid tro på at møtet mellom mennesker fortsatt vil være viktig. Mange har behov for dialog og mellommenneskelig kontakt, og det får du best i et fysisk apotek, mener Martin Le.

 

– Myndighetenes regulering av apotekene og avansen er en mye større trussel mot fremtidens apotek, enn det nettapotek er. Den stadige innstrammingen av rammevilkårene kan til slutt ødelegge hele yrket, og muligheten til å drive faglig og med god kvalitet, skyter Khuong inn.

 

Politikerne tenker alt for mye på blåreseptordningen som en utgift, ikke som en ordning som gir folk bedre helse og bedre liv. Vi er nødt til å få betalt for de tjenestene vi yter, ikke bare for varene vi selger, mener hun. Hun nevner tverrfaglige team i primærhelsetjenesten, legemiddelsamtaler, kvalitetssikring av forskrivning og oppfølging av pasienter på vanedannende legemidler som eksempler på noen slike tjenester apotekene burde utvikle og få betalt for.

 

Frittstående nyskaping

De håper begge to at det også i fremtiden skal være plass til de frittstående apotekene i Norge.

 Gem og luk

– Apotekkjedene har mange gode systemer, og det fungerer fint for mange å jobbe i en kjede. Men utvikling og nyskaping kommer ofte fra gründere som går alene fordi de vil noe mer. Jeg håper både myndighetene og Apotekforeningen ser dette, og at de kan bidra til å stimulere til mer gründer-virksomhet i apoteksektoren. Vi trenger noen som kan inspirere andre til å tørre, og som kan vise at det går an, mener Martin Le.


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring