God start for oppstartsveiledning
I løpet av første halvdel av 2013 har åtte apotek testet ut en ny apotektjeneste, kalt Oppstartsveiledning. Rapporten fra forprosjektet er nå tilgjengelig.
I forprosjektet ble 38 pasienter som skulle starte opp med ny antikoagulasjonsbehandling tilbudt å teste ut tjenesten Oppstartsveiledning. Av disse takket 30 ja til å delta og 23 pasienter fullførte. Tjenesten ble godt mottatt av pasientene som fullførte den, og tre firedeler ville ha ønsket å motta tjenesten igjen. Bivirkninger viste seg å være den viktigste kilden til bekymringer blant deltakerne. For de 23 pasientene som deltok var det en markant nedgang i legemiddelrelaterte problemstillinger fra den første til den andre oppfølgingssamtalen. Dette antyder at tjenesten har virket.
Rapporten fra forprosjektet kan du lese her.
Veien videre
Vårens forprosjekt har gitt nyttig innsikt i hvordan tjenesten Oppstartsveiledning bør utformes. Det arbeides nå med planene for gjennomføring av et større prosjekt, med start i løpet av 2014.
Bakgrunn
Tjenesten Oppstartsveiledning retter seg mot pasienter med kroniske lidelser som skal starte opp med ny legemiddelbehandling, og er etter mal av den engelske tjenesten New Medicine Service. Aktuelle pasientgrupper er pasienter med astma/KOLS, diabetes type 2, høyt blodtrykk eller som har behov for blodfortynnende behandling. Felles for disse pasientene er at de mottar forebyggende legemiddelbehandling, som regel over lang tid. For at slik behandling skal ha effekt, er det avgjørende at den forskrevne doseringen følges. Vi vet imidlertid at mellom 30 og 50 prosent av pasientene sliter med dette. Gjennom tjenesten Oppstartsveiledning kan farmasøyten yte ekstra oppfølging, rådgivning og motivasjon til disse pasientene, slik at pasientens evne til å etterleve behandlingen styrkes.