Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Innspill til legemiddelmeldingen

Arbeidet med ny legemiddelmelding er i gang. Farmasøyttjenester, etterlevelse av legemiddelbehandling og god legemiddelinformasjon er viktige temaer som Apotekforeningen har gitt innspill til.


11.06.2014

Innspill til legemiddelmeldingen

Helse- og omsorgsdepartementet har startet arbeidet med ny legemiddelmelding, og i den forbindelse har Helsedirektoratet, Kunnskapssenteret og Legemiddelverket mottatt bestilling på utredningsoppdrag om farmasøyttjenester, etterlevelse av legemiddelbehandling og god legemiddelinformasjon. Som et ledd i dette arbeidet ønsket direktoratet å involvere eksterne aktører, deriblant Apotekforeningen.

Her kan du lese noe av innspillene Apotekforeningen har gitt til myndighetene så langt.

Farmasøyttjenester

«I dag ser vi spredte, fragmenterte og ikke offentlig finansierte tjenester i primærapotek. Det er ingen nasjonal politikk på området. Tjenestene som utøves, er ikke nødvendigvis standardiserte på tvers av apotekkjeder. Farmasøyttjenestene inngår dermed ikke som en integrert del av helsetilbudet til pasientene. 3000 apotekfarmasøyters kompetanse brukes ikke målrettet for å yte farmasøyttjenester. Det mangler således politikk, system, prioritering og finansiering for farmasøyttjenester i Norge.»

Slik oppsummerer Apotekforeningen dagens situasjon knyttet til farmasøyttjenester. Apotekforeningens innspill til direktoratet er derfor at det må gjøres konkrete tiltak – på kort og på lang sikt – dersom farmasøyttjenester skal inngå som en integrert del av helsetilbudet til pasientene. Apotekforeningen mener politikerne må legge til rette for en finansiering gjennom Folketrygden og at man må bruke resultatene fra Medisinstart i Norge og New Medicines Services i England til å utvikle nye farmasøyttjenester i Norge.

Etterlevelse

«Det er godt dokumentert at svært mange pasienter ikke bruker legemidler slik de skal, jfr. bl.a. Meld. St. 10 (2012-2013), God kvalitet – trygge tjenester. Dermed oppnås ikke den ønskede effekten av behandlingen. Problemet er fremtredende også i andre europeiske land. Så lenge effektive virkemidler ikke blir tatt i bruk, går samfunnet glipp av en betydelig helsemessig og samfunnsøkonomisk gevinst. Etterlevelsen er spesielt dårlig på forebyggende behandling, som for eksempel høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Forebyggende astmabehandling er et annet område med svak etterlevelse. Manglende etterlevelse starter svært ofte tidlig i behandlingen. De som treffer legemiddelbrukeren jevnlig samarbeider i liten grad om et helhetlig tilbud.»

 

Apotekforeningen viser i sitt innspill om etterlevelse til at det er dokumentert at mange pasienter ikke bruker legemidler slik de skal. Apotekforeningen mener at bedre oppfølging av og informasjon til pasienter, samt mer fokus på pasientgrupper og legemidler med antatt størst potensial for bedre etterlevelse, er tiltak som vil kunne gi bedre resultater. Apotekforeningen mener også at farmasøyter i større grad må brukes i tverrfaglige team for å sikre riktig legemiddelbruk og utarbeide kvalitetsindikatorer for legemiddelgjennomganger.

Det pekes også på viktigheten av at apotekfarmasøyten får tilgang til historisk informasjon om pasientens legemiddelbruk. Dette vil sette apoteket i stand til å yte en mer målrettet tjeneste for å avdekke manglende etterlevelse.

Legemiddelinformasjon

«Dagens løsninger gir ikke tilgang til korrekt og oppdatert informasjon om hvilke legemidler pasienten faktisk bruker. Fra apotekenes side betyr dette at faglige kontroller kun kan skje på basis av lokalt lagret informasjon om tidligere ekspedisjoner i eget apotek. Dette medfører at viktige legemiddelrelaterte problemer kan oversees. Dagens løsninger er ikke tilrettelagt for samhandling mellom helsepersonell og til beste for pasienten. Det er fortsatt en stor grad av fragmentering av legemiddelinformasjonen, -prosesser og -systemer som betyr at helseaktørene ikke har et komplett bilde av behandlingen. Dette kan føre til at det gis avvikende råd og behandling til pasienten. Mangel på en felles autoritativ kilde over legemiddelinformasjonen vil i tillegg begrense muligheten for å utvikle tilbudet på helsetjenester, inklusiv effektiv legemiddeldistribusjon, på tvers av behandlingsnivåene.»


Apotekforeningen er opptatt av at apotekene får korrekt og oppdatert informasjon om hvilke legemidler pasienten bruker, for å unngå at viktige legemiddelrelaterte problemer overses. Dagens løsninger er ikke tilrettelagt for samhandling mellom helsepersonell og til beste for pasienten. Apotekforeningen mener derfor at det må etableres et systematisk og nasjonalt styrt arbeid med å utforme felles mål for utvikling, forvaltning og bruk av legemiddelinformasjonen der alle helseaktørene bør være tverrfaglig representert i arbeidet.


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring