Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Legemiddelekspedisjon i apotek

Alle som henter ut legemidler på resept skal føle seg trygge på at apoteket kvalitetssikrer behandlingen før utlevering. En legemiddelekspedisjon kan derfor ta tid og medgåtte ressurser skal dekkes av avansen på legemidler. Hva innebærer egentlig en legemiddelekspedisjon?


21.06.2011

Legemiddelekspedisjon i apotek
Av Kristin Sagberg, farmasøyt

«88» roper farmasøyten, og en eldre dame med rullator reiser seg og tusler mot skranken. Hun plukker opp en bunke med resepter fra vesken sin og legger den på ekspedisjonsbordet foran farmasøyten. «Jeg trenger en ny ladning» sier hun og begynner å bla i arkene. «Den» og «den» sier hun og peker. «Marevan er jeg nesten tom for og den der for blodtrykket har jeg ikke tatt de siste dagene». Farmasøyten samler sammen reseptene og går systematisk gjennom dem sammen med kunden. Reseptene har ulike datoer og er skrevet ut av ulike leger. Flere av legemidlene står oppført på flere resepter og kunden har hentet ut på ulike tidspunkter og på ulike apotek. I følge avstemplingslappene på reseptene ble det hentet ut propranolol for bare tre uker siden, og farmasøyten spør om kunden virkelig skal ha metoprolol nå eller om legen kanskje har ment at hun skulle bytte fra metoprolol til propranolol ettersom disse legemidlene er veldig like og propranololresepten er nyest? «Å ja, er de det» sier damen og fortsetter «Jeg har visst tatt begge deler i tre uker, kan det være derfor jeg føler meg så svimmel?»

En legemiddelekspedisjon er ikke bare et varesalg. Visst skal man selge en vare, men et legemiddel er ikke en hvilken som helst vare, det er en vare som krever spesiell kontroll og kommunikasjon. Det skal kontrolleres at varen stemmer overens med legens ordinasjon, samt at denne er logisk og oppfyller myndighetenes regelverk. Om apoteket oppdager en feil eller noe som ser ut til å kunne være feil på resepten, må pasientens lege ofte kontaktes for å sikre at pasienten får rett behandling eller at blåreseptforskriften er fulgt og refusjonskoder er riktige. Dessuten skal det også ofte kommuniseres med kunden om rett bruk, bivirkninger, generisk bytte osv. Og ettersom alle kunder er forskjellige, så har de et ulikt behov og er ulikt mottagelige for slik informasjon. Noen vil vite alt, andre har «brukt disse tablettene i 15 år og kan alt det der».

Kunder og resepter finnes i alle varianter. Alt fra de enkle p-pillereseptene som kan reekspederes, til de mer kompliserte reseptene til en diabetiker med metabolsk syndrom og KOLS. Fra en oversiktlig hvit lapp til en tykk bunke med krøllete blå og hvite resepter i en salig blanding. Fra den tause kunden som «bare skal ha», til den pratsomme enslige pensjonisten viss mann gikk bort etter lang tids sykdom og pleie i hjemmet. Fra kunden som glatt godtar alt med et smil, til kunden som ikke godtar noe annet enn «det beste» og ikke tar fem øre for å dele sine meninger høylytt med alle andre på apoteket, enten det gjelder generisk bytte eller lang ventetid.

Etter en telefonsamtale til kundens lege vedrørende blodtrykkstablettene og et par andre saker sorteres reseptene og bunken tynnes betydelig ut. Farmasøyten og den eldre damen blir enige om hva hun skal ha og legemidlene registreres, plukkes frem, etiketteres, kontrolleres, signeres og betales. Den eldre damen tar imot posen og takker for all hjelp og for at farmasøyten orket å høre på henne. «Nå skal ikke jeg oppholde deg mer» sier hun og smiler mot farmasøyten. Farmasøyten forsikrer at det bare var hyggelig å kunne være til hjelp, og står igjen med en god følelse av å ha bidratt til bedre legemiddelbruk og et lyspunkt i hverdagen hos den eldre damen. Selv om det innebærer at de neste enkle ekspedisjonene må gå litt ekstra raskt.

Denne historien beskriver en helt vanlig kunde, en helt vanlig dag på et helt vanlig apotek. Ved salg av en pakke med 100 Marevan 2,5 mg, er maksimal utsalgspris fastsatt til 125,40 kroner. Apoteket sitter da igjen med en avanse på 27,12 kroner. Apotekene har en viktig oppgave med å bidra til å forvalte samfunnets ressurser på en god måte, et ansvar bransjen er mer enn villig til å ta så lenge forutsetningene gjør det mulig. Dekker avansen apotekene har på legemiddelsalget den tiden farmasøyten har brukt på kunden?
TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring