Våren 2017 har apotekbransjen sluttført forhandlinger med RHF om innhold i apotekenes LAR-tjenester og nasjonale takster for tjenestene. Avtalen, som trer i kraft 1. juni 2017, etablerer en nasjonal standard for apotekenes LAR-tjenester og gir bedret forutsigbarhet for både pasient, apotek og RHF.
Et viktig grunnlag for avtaleforhandlingene mellom Apotekforeningen og RHF var Helsedirektoratets rapport IS-2602 som ble utarbeidet høsten 2016 på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.
LAR-avtalen (pdf):
Avtale om utlevering av LAR-legemidler og utføring av LAR-tjenester i apotek
Bilag 1 Avtale om oppgjør for LAR-legemidler og LAR-tjenester i apotek (Apotekavtalen)
Vedlegg 1 Kapittel 3 i Helsedirektoratets rapport IS 2602
Vedlegg 2 Eksempler for å sikre felles forståelse (henteordning og takstbruk)
Vedlegg 3 Mal for utlevering av legemidler til pasient i LAR
Bilag 2 Skjema for avtale inngåelse
Den overordnete LAR-avtalen signeres av de fire RHfene og av Apotekforeningen på vegne av apotekene som tiltrer avtalen. Apotekene knytter seg til avtaleverket ved å signere skjema for avtaleinngåelse (LAR-avtalens bilag 2). Signert skjema skal returneres til Apotekforeningen innen 15. mai. Apotekene blir dermed omfattet av bestemmelsene om oppgjør som defineres i Apotekavtalen (LAR-avtalens bilag 1).
Apotekavtalen med sine tre vedlegg beskriver i detalj krav til apotekenes tjenesteutøvelse og bruken av tjenestetakstene. Det er i tillegg utarbeidet en veileder som gir ytterligere utdypende informasjon om hvordan avtalen skal forstås og praktiseres. Både Apotekavtalen, vedleggene og veilederen må leses for å få full forståelse for hvordan den nye ordningen skal praktiseres.
Apotekkjedene vil i tillegg legge føringer for hvordan kjedens apotek skal forholde seg f.eks. til registrering av tjenestetakster og fakturering.
4. mai 2017