Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Nytt bransjesystem i apotek

Styret i Apotekforeningen besluttet den 17. februar at apotekbransjen skal starte anskaffelsen av nytt bransjesystem innen legemiddelområdet.


12.02.2016

Norge er et foregangsland for bruk av teknologi innen e-helse. Dette omfatter innføring og bruk av offentlige tjenester som kjernejournal, e-resepter, felles legemiddellister, elektroniske oppgjørsløsninger, elektroniske reseptregistre m.v. Apotekene vil bli pålagt å knytte seg til flere slike offentlige tjenester, bl.a. ved innføring av journalføring av helsetjenester i apotek.


Enhver privat virksomhet som skal levere tjenester innen offentlig helse er pålagt å benytte de nasjonale e-helsetjenestene, og å oppfylle krav til standardisering, rapportering og samhandling. Myndighetene har nylig økt sitt engasjement på e-helseområdet blant annet gjennom stortingsmeldinger, nye lover/forskrifter og standarder.  I tillegg har helseministeren lagt vekt på sterkere offentlig styring ved å opprette et eget direktorat for e-helse samt en egen avdeling for e-helse i Helse- og omsorgsdepartementet.  Det offentliges engasjement på e-helseområdet forventes å øke ytterligere i tiden fremover, med sterkere føringer og krav til både offentlige og private aktører.


Hvorfor en felles bransjeløsning?

En ny bransjeløsning vil gjøre det mulig for apotekbransjen å delta aktivt i utvikling og prioritering av offentlige e-helsetjenester. I tillegg har apotekbransjen større mulighet for gjennomslag i saker som er av felles interesse og av politisk betydning. Apotekenes omdømme hos myndighetene forbedres ved samarbeid om IT-systemer innen legemiddelområdet.


En ny bransjeløsning vil gi muligheten for å dele både investerings- og driftskostnader, samtidig som risikoen ved utvikling fordeles på flere aktører. Kompleksiteten er i høy, med 20-30 integrasjoner mot offentlige systemer. En felles bransjeløsning forenkler uttrekk til bruk i bransjestatistikken og sørger for at kvaliteten fortsatt er høy.


En ny bransjeløsning vil også legge til rette for enklere kompetanseoverføring og mobilitet mellom apotekene ettersom skjermbildene for legemiddelhåndtering er like uansett kjede og apotek.


Hva skal bransjeløsningen inneholde?

Den nye bransjeløsningen vil sy sammen informasjonen fra offentlige systemer og registre og presentere dette for bruk i apoteket for blant annet resepthåndtering, refusjon, journalføring. Apotekene vil selv anskaffe apoteksystemet som skal brukes til logistikk-, butikk-, økonomifunksjoner m.v., se figur 1. Apoteket må ha både apoteksystem og bransjeløsning for å få full systemstøtte i apoteket. Apotekforeningen vil legge til rette for et felles grensesnitt mellom apoteksystemet og bransjeløsningen. 

 


 

Veien videre

Når styret nå har besluttet å starte anskaffelsen, gjenstår det at de deltakende medlemmene signerer på en felles intensjonsavtale før anskaffelsesprosessen kan gjennomføres. Intensjonsavtalen regulerer forpliktelser og forventninger til å gjennomføre en anskaffelse, uten å binde partene til endelig valg av leverandør før forhandlingene er ferdigstilt og innstillingen er fremlagt for styret i Apotekforeningen. Anskaffelsen gjennomføres bare dersom mer enn 85 % av Apotekforeningens medlemmer er med. Alle godkjente apotek i Norge vil få tilbud om å benytte bransjesystemet, uavhengig av om de har vært med fra starten eller ikke.

 

Informasjon til apotekene

Anskaffelsen gjennomføres som en offentlig anskaffelsesprosess. Dette setter en del begrensninger på hvor mye informasjon vi kan gå ut med underveis. Vi vil legge ut mer informasjon så snart det er mulig.

 

 

Terje Wistner, Apotekforeningen 12.02.2016 (Oppdatert 19.02.16)

 

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring