OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Når individuelt vedtak mangler
Det har gjennom mange år utviklet seg en praksis for at apotek søker å få bekreftet informasjon om individuelle vedtak ved å kontakte HELFO.
21.02.2012
Gjennom å sjekke ut slike forhold har apoteket utført tjenester og service som svært mange pasienter har satt stor pris på. I henhold til regelverket har imidlertid apoteket ingen selvstendig rett eller plikt til å undersøke hvorvidt en pasient har rett til refusjon etter individuelt vedtak. Det er derimot pasienten selv som forutsettes å dokumentere sin rett til refusjon etter individuelt vedtak.
HELFO har siste år innskjerpet overfor sine regionkontorer at det per telefon ikke skal gis ut informasjon til apotek om individuelle vedtak om refusjon. Bakgrunnen for HELFOs innskjerping og strenge praksis er bestemmelser om taushetsplikt fastsatt i arbeids- og velferdsloven § 7. HELFO er bundet av disse lovbetsemmelsene.
I vedlagte brev presiserer Helsedirektoratet at apotek ikke har tilgang til informasjon om individuelle vedtak, og at resepter som ikke vedlegges individuelt vedtak ikke er gyldig som blå resept. Brevet er ment til bruk av apotek overfor kunder i situasjoner der det ikke kan verifiseres at det foreligger individuelt vedtak om refusjon.
LES MER: Brev fra HELFO (pdf)
HELFO har siste år innskjerpet overfor sine regionkontorer at det per telefon ikke skal gis ut informasjon til apotek om individuelle vedtak om refusjon. Bakgrunnen for HELFOs innskjerping og strenge praksis er bestemmelser om taushetsplikt fastsatt i arbeids- og velferdsloven § 7. HELFO er bundet av disse lovbetsemmelsene.
I vedlagte brev presiserer Helsedirektoratet at apotek ikke har tilgang til informasjon om individuelle vedtak, og at resepter som ikke vedlegges individuelt vedtak ikke er gyldig som blå resept. Brevet er ment til bruk av apotek overfor kunder i situasjoner der det ikke kan verifiseres at det foreligger individuelt vedtak om refusjon.
LES MER: Brev fra HELFO (pdf)