Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Prisfastsettelse av legemidler med særlig vekt på prisfastsettelse av generiske legemidler

Apotekbransjen har gjennom Norges Apotekerforening sendt en felles høringsuttalelse til Helse-departementet 30. juni.


05.07.2004

I sammendraget heter det:

Sammendrag
"En erkjennelse av apotekenes helt avgjørende betydning i arbeidet med å begrense statens legemiddelutgifter, vil etter NAFs syn være et nødvendig første ledd i en offentlig strategi for lavere refusjonspriser i blåreseptmarkedet, der sluttbrukerens prisfølsomhet i utgangspunkter er satt ut av spill gjennom systemet med tredjepartsfinansiering. Lavere refusjonspriser enn det som er mulig å oppnå med den vanlige prisreguleringen har bare ett formål, nemlig å begrense statens legemiddelrefusjoner. Dette er mulig dersom apoteket gis gode og langsiktige insentiver til å overbevise kunden om å preferere de mest kostnadseffektive legemidlene, dvs. de produktene som har lavere refusjonspris enn konkurrerende legemidler. Det integrerte grossist- og apotekleddet må på sin side settes i stand til å hente inn lavere priser fra legemiddelindustrien. Lavere refusjonspriser er mulig ikke bare der legemidlet har generisk konkurranse, men også for en rekke patenterte legemidler som har gode og likeverdige medisinske alternativer.

Hvilket prispress det er mulig å rette mot legemiddelindustrien, beror på hvor konkurransedyktig grossist- og apotekleddet er. Helsedepartementets regulatoriske virkemidler, især forskriften om prisfastsettelse av legemidler (forskrift 22.12.1999 nr. 1559 kap. 12) er svært sentral i denne forbindelse. Det er derfor viktig å se prisreguleringsregimene for de forskjellige kategoriene legemidler i sammenheng, selv om temaet for denne høringen er begrenset til prisbestemmelser for generiske legemidler. NAF oppfordrer myndighetene til raskt å ta et helhetelig grep om prisreguleringen av legemidler, i erkjennelse av at dette strengt tatt skulle vært gjort senest da apotekloven ble satt i kraft 1. mars 2001.

Sluttpriskontroll (maksimal AUP) er nødvendig på grunn av liten prisfølsomhet i markedet. En regulering av flere prisdannelser i verdikjeden – som grossistmarginen og/eller apotekmarginen – gir ingen ekstra gevinster. Tvert om – risikoen for feilregulering og reguleringskostnader er stor. Den gjeldende reguleringen av apotekenes innkjøpspris (AIP) fremstår i dagens legemiddelmarked som regulatorisk ubegrunnet. AIP-regulering sikrer ikke tilgjengeligheten til apotek – det gjør lønnsomheten i bransjen. AIP-regulering sikrer ikke uavhengige apotek – det gjør konkurransen i grossistleddet. AIP-regulering sikrer ikke effektive apotek – det gjør konkurransen mellom apotek.

Et helhetlig grep er også nødvendig i utøvelsen av Helsedepartementets næringspolitiske ansvar for landets 525 apotek. I separate høringer lanseres forskjellige innsparingstiltak som hver for seg svekker apotekenes økonomiske rammevilkår, men uten at de samlede virkningene for næringen er forsøkt vurdert eller tallfestet noe sted. Slik regulatorisk cherry picking på apotekenes kjerneområder fremstår etter NAFs syn som en kortsiktig politikk, fordi den svekkede lønnsomheten på disse områdene fører til en bransjeglidning bort fra legemidler og medisinsk utstyr. Dette er verken helsetjenesten eller publikum tjent med. Etter NAFs syn bør Helsedepartementet, i egenskap av å utvikle og bruke de regulatoriske virkemidlene på store deler av apotekenes virksomhet, utforme og utøve et mer presist og forpliktende næringspolitisk ansvar for apotekene, i lys av at apotekene utgjør en viktig og verdifull del av helsetjenesten.


NAF er enig med myndighetene i at legemidler med konkurrerende alternativer må finnes i markedet til lavere refusjonspriser enn de offentlige maksimalprisene. For
generiske legemidler anbefaler NAF trappetrinnmodellen. Den gir sterkere, raskere, sikrere og mer forutsigbare prisreduksjoner enn noen modell som har vært brukt i Norge. Modellen vil også gi sterkere, raskere, sikrere og mer forutsigbare prisreduksjoner enn noen av de andre prismodellene som Helsedepartementet beskriver i sitt høringsnotat. For patenterte legemidler med gode og likeverdige alternativer anbefaler NAF aktiv refusjonsprisregulering. I dette ligger et betydelig innsparingspotensiale for staten.

Apotekbransjen inviterer myndighetene til et partnerskap. Med optimale rammevilkår vil landets apotek være et kraftfullt verktøy for myndighetene i arbeidet med å gi befolkningen et best mulig legemiddeltilbud til lavest mulig pris. Målet for partnerskapet må være å skape vinn/vinn-situasjoner til beste for begge parter. Vi er overbevist om at bransjens forslag vil lede til lavere priser for myndighetene."

Vedlegg
Som vedlegg til høringsuttalelsen følger:
Vedlegg 1: Nærmere om forholdet mellom GIP og AUP-regulering
Vedlegg 2: Nærmere om aktørene i verdikjeden
Vedlegg 3: Nærmere om trappetrinnsmodellen
Vedlegg 4: Nærmere om andre modeller for prisregulering av generiske legemidler

Les hele den felles høringsuttalelsen fra apotekbransjen til Helsedepartementet
Les vedleggene til høringsuttalelsen

Les også Apotekgruppens (frittstående apotek) høringsuttalelse om saken


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring