OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Regjeringen foreslår 3+2-modell for farmasiutdanningen
17. februar la kunnskapsministeren frem stortingsmeldingen Utdanning for velferd.
20.02.2012
17. februar la kunnskapsministeren frem stortingsmeldingen Utdanning for velferd (Meld. St. 13, 2011-2012). Her foreslår regjeringen å ”legge til rette for innføring av en 3+2-modell for farmasiutdanning i høyere utdanning der bachelorgraden gir kompetanse som reseptar og mastergraden som provisor. Dagens femårige integrerte mastergradsutdanning fases ut. Reseptarfarmasøyter med bachelorgrad skal i denne modellen være kvalifisert for opptak til masterstudiet uten tap av tid.”
Apotekforeningen ser et 3+2-løp som det mest fornuftige alternativet til dagens ordning med separate utdanninger til bachelor og master. Denne løsningen gir størst fleksibilitet i valget mellom studiesteder og mellom bachelor- og masterutdanning. Apotekforeningen mener også det er viktig å beholde apotekpraksisen som en integrert del av studiet. Det er en styrke for utdanningen at alle farmasøyter har kunnskap om og forståelse for den praktiske legemiddelbehandlingen.
Apotekforeningen ser et 3+2-løp som det mest fornuftige alternativet til dagens ordning med separate utdanninger til bachelor og master. Denne løsningen gir størst fleksibilitet i valget mellom studiesteder og mellom bachelor- og masterutdanning. Apotekforeningen mener også det er viktig å beholde apotekpraksisen som en integrert del av studiet. Det er en styrke for utdanningen at alle farmasøyter har kunnskap om og forståelse for den praktiske legemiddelbehandlingen.