Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Rekordhøy tillit til apotekene

- Kundene er fornøyde, tilliten kan knapt bli høyere og de ansatte har stor troverdighet hos befolkningen. Knapt noen andre bransjer kan sidestille seg med apotekene, sier TNS Gallup i en kommentar til Apotekbarometeret de har gjennomført for Apotekforeningen.


16.06.2006

På en tillitsskår fra 0 til 100 skårer apotekene 80 poeng når folk blir spurt om hvor stor eller liten tillit de har til apotekene i Norge. I tidligere målinger, som er foretatt siden 2002, har apotekene hatt en skår på 68-78 poeng.

– Denne målingen understreker at apotekene fortsatt leverer tjenester og service av meget høy faglig kvalitet, og at apotekene har høy integritet, sier adm. dir. Kai Finsnes i Apotekforeningen.  Folk flest er svært tilfreds med det apoteket de benytter mest. Når vi ser på årsakene, er god service den viktigste faktoren for folks tilfredshet.

Den høye tillitsskåren i Apotekbarometeret samsvarer godt med BIs Norsk kundebarometer, som Dagens næringsliv i april oppsummerte med at ”Apotekbransjen har Norges mest fornøyde kunder”.

TNS Gallup har sammenlignet tilliten til apotekene med folks tillit til leger, legemiddelindustri og helsekostbransje. Disse skårer henholdsvis 68, 54 og 43 poeng.

9 av 10 får informasjon om riktig bruk

- Det er også positivt å se en markert økning i andelen apotekkunder som sier de uoppfordret får informasjon om bruken av legemidlene de kjøper på apotek. 2/3 av de spurte sier de får slik informasjon, og tar vi med de som sier de får informasjon når de ber om det, får nesten 9 av 10 apotekkunder legemiddelinformasjon med seg fra apoteket.
 
Apotekene har en viktig rolle i helsetjenesten når det gjelder legemiddelinformasjon, og det er gledelig å se at bransjen er seg dette ansvaret bevisst, sier Finsnes.
TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring