Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Rutiner for utlevering på e-resept til rusmisbrukere

Det er avdekket et tilfelle der en rusmisbruker har fått utlevert større mengde legemidler (utleveringsgruppe B) fra et apotek, enn det reseptene lyder på.


03.09.2014

I det aktuelle tilfellet har legemidler blitt utlevert uten at det er sendt utleveringsmelding til Reseptformidler. Uleveringsmelding sendes til Reseptformidler (RF) fra apotek når resept dras i kasse eller når status settes til ”sendt” på en ordre. Når Reseptformidler mottar utleveringsmelding oppdateres RF med informasjon om hva som er utlevert og med om det er mer igjen på resepten eller ikke. Resepten kan deretter lastes ned på alle apotek og ekspederes videre hvis det er mer igjen. Det vil i så fall fremgå hva som tidligere er utlevert på resepten.
 
Slik e-reseptløsningen er laget kan samme apotek laste ned en resept flere ganger. Årsaken til dette er at det ofte er behov for å ekspedere flere pakningsstørrelser som skal kunne utleveres samtidig. Normalt skjer ny nedlasting like etter den første ekspedisjonen er registrert. Den nye ekspedisjonen legger seg da i samme kurv som foregående ekspedisjon. Når resepten lastes ned på ny etter at den er lagt i ordre og før status er satt til ”sendt”, opprettes imidlertid en ny kurv. For å se om det ligger aktive resepter på pasienten må den apotekansatte kontrollere kundens resepter i bildet til venstre for reseptkurven (under arkfanen ”kunden”), noe som tydeligvis ikke er blitt gjort i dette tilfellet.
 
I det aktuelle tilfellet skulle regning sendes NAV. Status på ordre til den aktuelle kunden ble som følge av rutinesvikt i apoteket ikke satt til ”sendt” mer enn en gang i måneden. Kunden har henvendt seg til apoteket og bedt om ny ekspedisjon, apoteket har lastet ned en tilsynelatende uekspedert resept og ikke sett at det under arkfanen ”kundens” lå aktive tilsvarende ekspedisjoner på kunden. Resepten er ekspedert og utlevert på nytt, lagt i ordre men ikke satt til ”sendt”.
 
Som følge av den aktuelle hendelsen vil Apotekforeningen sammen med Espire og Helsedirektoratet se på om det kan etableres løsninger som medfører at man sikrer seg 100% mot at denne type feil kan oppstå. Inntil det eventuelt implementeres en slik løsning er det viktig at apotekene følger rutinen under. Rutinen vil gi høy sikkerhet for at denne type feil ikke skjer:
 
• Sett status på ordrene til ”sendt” så raskt som mulig, og daglig i alle tilfeller der det er mulig.
• Vær særlig oppmerksom på å kontrollere hvilke resepter som ligger under ”kundens” til venstre i Reseptkurven og som har en ”fersk” ekspedisjonsdato når det gjelder ekspedisjon av A og B-preparater.

Astrid Marie Reksnes, Apotekforeningen


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring