Med den nye LAR-avtalen skal apotekene i hele landet skal utføre like tjenester som i utgangspunktet skal ta like lang tid, sier Oddbjørn Tysnes, direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen.
Stian Gregersen / Apotekforeningen
Med den nye LAR-avtalen skal apotekene i hele landet skal utføre like tjenester som i utgangspunktet skal ta like lang tid, sier Oddbjørn Tysnes, direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen.
Stian Gregersen / Apotekforeningen
Apotekbransjen og Helseforetakene har forhandlet frem en avtale om standardiserte LAR-tjenester, med takster for delutlevering, overvåkning av inntak og administrasjon. Avtalen skal reforhandles i 2018.
– Myndighetene vurderte å innføre pålegg for alle apotek til å utføre LAR-tjenester, til en pris som ensidig skulle fastsettes av myndighetene. Jeg er glad for at vi i stedet klarte å komme frem til en forhandlingsbasert avtale mellom apotekene og helseforetakene, sier Oddbjørn Tysnes, direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen.
– Apotekforeningen har nå, på oppdrag fra foreningens styre, forhandlet frem takster og oppgjørsavtale for LAR-legemidler og standardiserte LAR-tjenester med RHFene. Apotekforeningens styre anbefaler alle apotekeiere om å undertegne avtalen og inngå i den nye ordningen.
Det er fastsatt en struktur for standardiserte LAR-tjenester med delutlevering, overvåkning av inntak og administrasjon av ordningen. Det betyr at apotekene i hele landet skal utføre like tjenester som i utgangspunktet skal ta like lang tid. I dag er det til dels stor forskjell på omfang, tidsbruk og pris på disse tjenestene.
– På tross av forberedelsene, vil det sikkert være forhold ved LAR-utlevering og LAR-tjenester som enten ikke er spesifisert godt nok, eller der vurderingene av omfanget av tjenester ikke har vært riktige. For eksempel vil det med standardiserte LAR-tjenester være nødvendig å være presis på hva apoteket kan fakturere for av tilleggstjenester som ikke er omfattet av avtalen. Hvis det viser seg at apotek bruker lenger tid enn forutsatt på å utføre en eller flere av de standardiserte tjenestene, vil vi samle dokumentasjon på dette og kreve nye takster når avtalen skal reforhandles i 2018, sier Tysnes.
Apotekene i Norge har i mange år utlevert legemidler til pasienter i legemiddelassistert rehabilitering (LAR), og utført tjenester knyttet til legemidlene. Frem til nå har omfanget av tjenestene vært forskjellig i de ulike delene av landet, og det har vært fri prising. Dermed er det noen LAR-pasienter som får mer omfattende tjenester enn andre LAR-pasienter, og det er relativt store prisforskjeller. I dag er det ca. 7500 pasienter i LAR. Omtrent halvparten av disse får legemidlene sine i apotek. Den andre halvparten får legemidlene gjennom spesialisthelsetjenesten (som LAR-sentre) eller gjennom den kommunale helsetjenesten.
4. mai 2017
Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør: Vendil Åse