Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Status på Inhalasjonsveiledning

Her er en statusrapport på Inhalasjonsveiledning, nå rett før en hektisk sommer setter inn i apotekene.


14.06.2016

Status på Inhalasjonsveiledning

- Det er viktig å tenke over at inhalasjonsveiledning er å betrakte som en rettighet for pasienter med astma eller kols.

De tre første månedene med Inhalasjonsveiledning har vært en suksess. Over 17 000 pasienter har fått veiledning i bruk av inhalasjonsmedisin, og foreløpig tall viser at 7 av 10 pasienter får råd om å endre rutinene sine når de bruker inhalasjonsmedisinen.

 

Gledelige tall som vi er meget godt fornøyd med. Ikke minst er det gledelig fordi det viser at arbeidet som hver dag gjøres i apotek, er både nyttig og viktig.

 

De fleste er godt i gang

 

Fra de mange presseoppslagene som har vært, har vi også fått mange tilbakemeldinger - både fra pasienter og farmasøyter - om at tjenesten både er nyttig og faglig interessant.

 

Det som imidlertid undrer meg, er hvor stort sprik det er mellom de apotekene som har inkludert tjenesten som en naturlig del av resepthåndteringen, eller som har gjort pasientene oppmerksomme på tilbudet, og de som ennå ikke har startet. Det er en rekke apotek som har gjennomført mer enn 100 inhalasjonsveiledninger – noen til og med 200 - mens 67 apotek ennå ikke har registrert en eneste veiledning.

 

Det er viktig å tenke over at inhalasjonsveiledning er å betrakte som en rettighet for pasienter med astma eller kols. Når det er laget en egen offentlig betaling, forventer helsemyndighetene at tilbudet finnes i alle landets apotek. Dersom en astma- eller kolspasient ikke har fått tilbud om tjenesten, har man dermed ikke gjort en fullgod faglig ekspedisjon.

 

Bruk kompetansen din!

 

Apotekbransjen har arbeidet målrettet for at apotek er en naturlig del av helsevesenet der kompetansen som finnes må utnyttes i større grad. I Legemiddelmeldingen peker man på apotekets og farmasøytenes kompetanse innen legemidler og bruken av dem. Det signaliseres en rekke områder der vi kan forvente at apotek i større grad blir brukt for å sikre god pasientomsorg. Det er svært positivt.

 

Inhalasjonsveiledning er en viktig mulighet for ­apotek­bransjen til i større grad å ta i bruk den kompetansen som finnes i landets ­apotek og den nytten vi gir både pasient og samfunn.

 

Den muligheten må vi gripe ved å gi pasienter med astma/kols et bedre behandlings­resultat og derved også bedre livskvalitet. I tillegg øker vi muligheten for at myndighetene gir apotekbransjen i oppdrag å utvikle flere tjenester i apoteket. 

 

Skal gjennomføre studie
Apotekforeningen skal for øvrig gjennomføre en studie for å evaluere Inhalasjonsveiledning. Formålet med studien er å undersøke om Inhalasjonsveiledning bidrar til riktig bruk av inhalasjonsmedisin. Pasientenes og farmasøytenes opplevelse av tjenesten vil også bli undersøkt. Studien skal i tillegg undersøke om opplæringsprogrammet for tjenesten er hensiktsmessig utformet, hvordan det har vært å implementere tjenesten og hvordan tjenesten er gjennomførbar i apotekhverdagen.

 

Stå på videre og fortsett med det flotte arbeidet dere gjør hver dag.

 

God sommer

 

Med vennlig hilsen

 

Per Kristian Faksvåg

Fagdirektør, Apotekforeningen

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring