Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Telefonhenvendelser om resepter i reseptformidler – veileder for apotekbransjen

Veilederen gir råd om hvordan bl.a. telefonhenvendelser fra publikum om reseptinformasjon kan håndteres i apotek.


23.11.2012

I følge Helsedirektoratets avdeling for e-helse, skal lovverket tolkes slik at det ikke er anledning til å levere ut helseopplysninger over telefon uten at det ”sikres at det foreligger samtykke eller annet rettsgrunnlag for utlevering av helseopplysningene”. Videre at det ved eventuell utlevering av helseopplysninger over telefon er ”nødvendig å ha systemer/prosedyrer som sikrer at opplysningene utleveres til personer som de lovlig kan utleveres til, og at man har systemer for å kontrollere at den som ringer er den vedkommende utgir seg for”.

Den bransjeovergripende veiledningen beskriver, med unntak av en eksemplifisering i punkt 4, ikke systemer/prosedyrer for å sikre at opplysningene utleveres til personer som de lovlig kan utleveres til.

Dersom det anses som påtrengende nødvendig helsehjelp å gi opplysninger over telefon har apotekansatte likevel plikt til å yte helsehjelp etter helsepersonellovens § 7 Øyeblikkelig hjelp der første og andre ledd lyder:
Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen.
Ved tvil om helsehjelpen er påtrengende nødvendig, skal helsepersonell foreta nødvendige undersøkelser.”       
     
1.    Er resepten min kommet til Reseptformidler slik at jeg kan hente den?
·       Hvis du er sikker på at du snakker med rette vedkommende, kan du svare over telefon.
Hvis du ikke er sikker på hvem du snakker med:
·       Av hensyn til taushetspliktbestemmelser, kan vi i utgangspunktet ikke svare på denne type henvendelser over telefon med mindre vi vet hvem vi snakker med. Vi må være trygge på at helseopplysninger blir gitt til riktig person. Hvis kunden ikke slår seg til ro med det, bør man henvise til taushetspliktbestemmelser i Helsepersonelloven og eventuelt til Helsedirektoratets vurdering slik den er gjengitt over. § 21 i Helsepersonelloven sier følgende: ”Helsepersonell skal hindre at andre får adgang til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.”
2.    Jeg trenger tilsendt ny forsyning fra en reiterert resept
Notér personalia, rekvirent og adresse og eventuelt andre opplysninger.
·       Hvis pasienten oppgir hvilke varer hun ønsker tilsendt og det ikke er nødvendig å slå opp i Reseptformidler for nærmere dialog og avklaring, notér hvilke varer det gjelder, finn reseptene og ekspeder dem. I dette tilfellet har du ikke gitt ut helseopplysninger over telefon.
·       Hvis kunden ikke kan oppgi hvilke legemidler som ønskes tilsendt, og du må slå opp i reseptformidler for å få avklaringer i dialog med kunden, må du forsikre deg om at du snakker med rette vedkommende før du utleverer helseopplysninger over telefon.

Du må som i dag forsikre deg om at varene sendes til rette vedkommende.
3.    Kan du undersøke hvilke gyldige resepter jeg har i Reseptformidler?
·       Hvis du er sikker på at du snakker med rette vedkommende, kan du gi opplysninger over telefon.

Hvis du ikke er sikker på hvem du snakker med:
·       Av personvernhensyn kan vi ikke svare på denne type henvendelser over telefon, se spørsmål 1. Fortell at kunden kan få en oversikt hvis hun kommer til apoteket. Da må hun ha med legitimasjon. Dersom noen andre enn mottakeren av legemidlet som kommer til apoteket, må vedkommende ha med egen legitimasjon og fullmakt, samt legitimasjon til pasienten.

Det bør informeres om andre muligheter når kunden er i apoteket:
·       Den beste måten å holde oversikt over hvilke gyldige resepter som ligger i Reseptformidleren, er å skaffe tilgang til ”Mine resepter”. Brosjyre fås på apotek og legekontor.
·       Pasienten kan be om å få en utskrift når hun er på legekontoret.
4.    Kommunehelsetjenesten/hjemmesykepleien ber om informasjon om hvilke gyldige resepter pasienter har i Reseptformidler
·          Før utlevering av informasjon til kommunehelsetjenesten/hjemmesykepleien, må apoteket være sikre på at dere faktisk snakker med kommunehelsetjenesten/hjemmesykepleien. Dette kan for eksempel gjøres ved at dere ringer tilbake til et telefonnummer som dere vet tilhører dem, eventuelt ved å følge virksomhetsinterne prosedyrer. Det forutsettes at kommunehelsetjenesten selv holder orden på hvilke pasienter som de til enhver tid har ansvaret for og har inngått avtale med
TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring