Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Valgte farmasi for å hjelpe mennesker

– Å jobbe i apotek handler om kommunikasjon og faglig kunnskap. Det hjelper ikke å kunne masse hvis du ikke evner å formidle kunnskapen til de som trenger det, sier Jairo Eduardo Estrella.


17.01.2012

Valgte farmasi for å hjelpe mennesker


Han flyttet til Norge fra Ecuador for snart syv år siden og har siden 2014 jobbet som reseptarfarmasøyt på Apotek 1 Hygiea i Oslo. Helt siden han var guttunge har Estrella vært interessert i realfag og hvordan legemidler fungerer. Derfor var det få som ble overrasket da valget falt på farmasi.
 
– Jeg tenkte litt på å studere medisin, men ville vite mer om legemidler og hvordan de virker. Jeg visste at det er viktig å ta legemidler riktig, men ikke hvorfor det er så viktig. Det ønsket jeg mer kunnskap om, sier Estrella. 
 
Han beskriver det å jobbe i apotek som utfordrende, men også en jobb preget av stor variasjon. I følge Estrella er ingen dager like. – Du er aldri ferdigutlært i apotek, du er nødt til å utvikle deg hele tiden for å kunne gi den beste hjelpen og de beste rådene. Derfor blir jeg ofte sendt på kurs og foredrag for å lære mer, sier Estrella. 
 
Som reseptarfarmasøyt består store deler av jobben hans i å ekspedere resepter og gi råd om bruk av legemidler. For å lykkes med dette er han avhengig av å kunne kommunisere godt. Det har derfor vært helt avgjørende for Estrella å bli god i norsk. 
 
– Å kunne kommunisere med de du gir råd er helt avgjørende for å lykkes som farmasøyt, avslutter Estrella. 

TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring