OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Valgte farmasi for å hjelpe mennesker
– Å jobbe i apotek handler om kommunikasjon og faglig kunnskap. Det hjelper ikke å kunne masse hvis du ikke evner å formidle kunnskapen til de som trenger det, sier Jairo Eduardo Estrella.
17.01.2012
Han flyttet til Norge fra Ecuador for snart syv år siden og har siden 2014 jobbet som reseptarfarmasøyt på Apotek 1 Hygiea i Oslo. Helt siden han var guttunge har Estrella vært interessert i realfag og hvordan legemidler fungerer. Derfor var det få som ble overrasket da valget falt på farmasi.
– Jeg tenkte litt på å studere medisin, men ville vite mer om legemidler og hvordan de virker. Jeg visste at det er viktig å ta legemidler riktig, men ikke hvorfor det er så viktig. Det ønsket jeg mer kunnskap om, sier Estrella.
Han beskriver det å jobbe i apotek som utfordrende, men også en jobb preget av stor variasjon. I følge Estrella er ingen dager like. – Du er aldri ferdigutlært i apotek, du er nødt til å utvikle deg hele tiden for å kunne gi den beste hjelpen og de beste rådene. Derfor blir jeg ofte sendt på kurs og foredrag for å lære mer, sier Estrella.
Som reseptarfarmasøyt består store deler av jobben hans i å ekspedere resepter og gi råd om bruk av legemidler. For å lykkes med dette er han avhengig av å kunne kommunisere godt. Det har derfor vært helt avgjørende for Estrella å bli god i norsk.
– Å kunne kommunisere med de du gir råd er helt avgjørende for å lykkes som farmasøyt, avslutter Estrella.