Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Viktig å huske om e-resept

Legeforeningen, Helsedirektoratet, Statens legemiddelverk og Apotekforeningen har utarbeidet felles informasjon med gode råd til bruk av e-reseptløsningen.


06.01.2014

Informasjon er tilpasset både legekontor og apotek, og er utformet etter innspill fra pasienter og brukere av tjenesten.


Til apotek/utleverer

- Registrering av korrekt utleveringsstatus på e-resepten. Apotek må påse at resepten har riktig utleveringsstatus. Etter en ekspedisjon skal resepten enten ha status "utleveringer gjenstår" eller "siste utlevering”. Noen ganger blir reseptene merket med feil utleveringsstatus.

Hvis det feilaktig er satt status ”siste utlevering”, vil resepten forsvinne fra Reseptformidleren etter en måned. Hvis det feilaktig er satt utleveringsstatus ”utleveringer gjenstår”, vil det ved oppslag i Reseptformidleren se ut for alle aktører som om det er mer igjen på resepten, selv om dette altså ikke er tilfelle. Dersom pasienten har fått informasjon fra lege eller fra Mine Resepter om at det er mer igjen, vil det kunne medføre at vedkommende ikke sørger for å få ny resept. Først når apoteket laster ned resepten for ekspedisjon, ser apoteket at det ikke er mer igjen og kunden må få beskjed om at ny resept er nødvendig. Dette er selvsagt uheldig.

Slik retter apoteket utleveringsstatus: Det er kun det apoteket som sist ekspederte resepten som kan korrigere utleveringsstatus. Dersom et apotek oppdager at et annet apotek har glemt å sette riktig utleveringsstatus, må apoteket som oppdager feilen ringe det aktuelle apoteket og be dem rette status på resepten.


- Søknad om godkjenningsfritak: Savner ditt apotek svar på søknad om godkjenningsfritak, eller har problemer med å finne den i Reseptformidleren? På Legemiddelverkets nettside finner du gode råd til apotek om elektronisk søknad om godkjenningsfritak: Klikk her, eller følg stien: Statens Legemiddelverk.no / Godkjenning og regelverk / Godkjenningsfritak / E-resepter og søknad om godkjenningsfritak.


Ved tekniske problemer/feilmeldinger; kontakt Espire eller apotekkjeden.


Til legekontor/rekvirent

- Endring av resept: Endringer (f.eks. dosering eller styrke) gjøres med utgangspunkt i eksisterende resept. Når du signerer en endret resept, blir den gamle resepten automatisk slettet i Reseptformidleren. Dersom du kun lager ny resept uten å seponere eller tilbakekalle den gamle, er den gamle resepten også tilgjengelig, og pasienten kan risikere å hente ut begge.

- Låst resept: Når det skrives en e-resept til pasient som ikke har fullstendig fødselsnummer blir denne en «låst resept». For å hente ut låst resept trenger pasienten referansenummeret som genereres i journalsystemet. Husk derfor å gi pasienten utskrift av referansenummeret.

- Fornyelse av resept uten konsultasjon: Husk å informere pasientene om når de kan hente resepten på apoteket, og at de kan sjekke status på helsenorge.no, under «Mine resepter».

- Oversikt over legemidler: Husk å gi alle pasienter med faste medikamenter utskrift av medikamentlisten, ref. pasientsikkerhetskampanjen.


Ved tekniske problemer/feilmeldinger i EPJ eller Forskrivningsmodulen; kontakt din EPJ-leverandør.



Les skrivet som pdf her.




TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring