OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Viser farmasøytfaglige muskler i apotek
Overgangen til nye blodfortynnende legemidler har gitt både Apotekforeningen, apotekene og landets farmasøyter mulighet til å vise hva de kan, skriver Norsk Farmasøytisk Tidsskrift.
30.05.2013
Kampanjen Nye Blodfortynnende 2013 er utarbeidet av Apotekforeningen for å sikre trygg bruk og riktig overgang til de nye blodfortynnende legemidlene Pradaxa, Xarelto og Eliquis. Kampanjen startet 1. februar i år og vil vare ut 2013.
Apotekforeningen har lenge arbeidet med innføring av nasjonale betalte tjenester i apotek, blant annet innføring av legemiddelsamtaler. Et prosjekt ble igangsatt i 2011, men ble av ulike årsaker stoppet i den form det hadde.
—I forbindelse med at Legemiddelverket uttrykte bekymring for pasientenes overgang fra Marevan til de nye blodfortynnende legemidlene, så vi dette som en mulighet for å lage en informasjonskampanje i alle landets apotek for å sikre at denne overgangen forløp på en sikker måte, sier fagdirektør i Apotekforeningen Per Kristian Faksvåg til Norsk Farmasøytisk Tidsskrift.
Les hele saken i Norsk Farmasøytisk Tidsskrift
Apotekforeningen har lenge arbeidet med innføring av nasjonale betalte tjenester i apotek, blant annet innføring av legemiddelsamtaler. Et prosjekt ble igangsatt i 2011, men ble av ulike årsaker stoppet i den form det hadde.
—I forbindelse med at Legemiddelverket uttrykte bekymring for pasientenes overgang fra Marevan til de nye blodfortynnende legemidlene, så vi dette som en mulighet for å lage en informasjonskampanje i alle landets apotek for å sikre at denne overgangen forløp på en sikker måte, sier fagdirektør i Apotekforeningen Per Kristian Faksvåg til Norsk Farmasøytisk Tidsskrift.
Les hele saken i Norsk Farmasøytisk Tidsskrift