Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

- Må forstå pasienten

Behandlinger som ikke blir fulgt resulterer i dårligere helse og dårlig utnyttelse av ressursene i helsetjenesten, sa fagdirektør Per Kristian Faksvåg da han holdt innlegg på Legemiddelverkets Pasientsikkerhetskonferanse.


05.06.2014

- Må forstå pasienten

Men hvorfor er det slik at pasientene ikke gjør som legen sier, spurte Faksvåg?

 

I følge fagdirektøren i Apotekforeningen må vi stille oss spørsmålet om vi forstår pasientenes perspektiv og hvordan vi kommuniserer og motiverer for etterlevelse av behandling, for å svare på dette. Han mener et svar på spørsmålet er å involvere apotekene og farmasøytene i større grad enn det gjøres i dag.

 

– Etterlevelsen av behandlingen bestemmes av pasientens vurdering av seg selv og hvordan han har det, opp mot behandling og sykdom. Det er selvfølgelig også andre forhold som spiller inn, som sosiale forhold, kultur, normer, evner og ressurser til den enkelte. Erfaringer fra andre land viser at dersom farmasøyten får en tydeligere rolle som pasientens legemiddelrådgiver, vil det kunne gi positive resultater og være både helsemessig og samfunnsmessig lønnsomt, sier Faksvåg.

 

Han forteller at det på landets apotek er ca 47 millioner kundebesøk hvert år. I møtet med pasienten rettleder farmasøytene i riktig bruk, avdekker mulige misforståelser og feil, kontakter legen for avklaring, og svarer på spørsmål og problemstillinger knyttet til legemidlene. Faksvåg skulle likevel ønske at farmasøytene ble brukt enda mer.

 

Målrettede tiltak

Faksvåg mener det må settes inn tiltak for å øke etterlevelsen av behandlingen, og at disse må målrettes;

 

•       mot de legemidlene som gjør mest skade

•       for de mest utsatte pasientgruppene

•       mot kronikere som starter opp med en livslang behandling

– Dette vil sikre effekten av behandlingen, redusere risikoen for bivirkninger og øke livskvaliteten til pasientene, sier Faksvåg.

 

Kan ikke vente på «En innbygger – en journal»

Skal farmasøytene få en tydeligere rolle som pasientens legemiddelrådgiver, og pasientene dermed få et bedre tilbud, er apotekene avhengig av å ha sanntidsinformasjon om pasientenes legemiddelbruk. Dette er i tråd med ambisjonene til Legemiddelverket, når de snakker om nasjonal legemiddeljournalen.  

 

– Sanntidsinformasjon om pasienten må være tigjengelig for helsepersonell og pasientene - uten kopiering. Vi kan ikke vente på «en innbygger - en journal». Vi må starte utvikling av en nasjonal legemiddeljournal. Det er teknisk mulig, med mulighet for å koble på apoteksystemer eller pasient-apper. Systemet med resepter kan avvikles, og erstattes med stående ordinasjoner som gjelder inntil legen har bestemt noe annet, sa Legemiddelverkets fagdirektør Steinar Madsen på seminaret.


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring