Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyheter

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

– Akkurat hva jeg trengte

Hvordan opplever pasientene Medisinstart-tjenesten? Her forteller Bente Lindbæk om sin erfaring.


23.06.2015

– Akkurat hva jeg trengte

Farmasøyten gjorde det lettere for meg å forstå hvorfor jeg måtte bruke de forskjellige medisinene, og ga meg også motivasjon til å ta dem mer regelmessig, sier Bente Lindbæk.

For tre år siden fikk Bente Lindbæk et alvorlig hjerteinfarkt. Hun ble satt på mange medisiner, og var inn og ut av sykehuset et halvt års tid, blant annet på grunn av mange bivirkninger som følge  av medisinene hun fikk. Apoteket var for henne tidligere et sted å kjøpe hudkremer og Dispril. Med hyppig utprøving av ny behandling, ble apoteket noe mer, og et sted hun stadig var innom for å bestille nye medisiner.

 

Etter hjerteinfarktet startet hun opp med Marevanbehandling, men til tross for månedlig kontroll og justering av dose, fikk hun aldri høy nok effekt. I vinter ble hun lagt inn på sykehuset med hjerteflimmer.


Det var ikke noe mer galt med hjertet, men medisinene måtte endres igjen. Etter en liten uke ble hun skrevet ut etter å ha sluttet med Marevan, og begynt med et av de nye blodfortynnende legemidlene. Igjen fikk hun store bivirkninger, og ville snakke med legen som hadde forskrevet medisinen.

 

– Det er ikke lett å finne ut av hvilken lege man skal kontakte når det på epikrisen er oppført flere forskjellige leger. Hvem er ansvarlig for forskrivningen av lege- middelet? Jeg ringte sykehuset for å få snakke med en av kardiologene som hadde behandlet meg, men kom ingen vei, forteller Lindbæk.
 

Til slutt fikk hun beskjed om å komme til avdelingen hun var innlagt på neste dag. Skuffelsen var stor da det eneste som ventet henne på sykehuset var resept på et annet av de nye blodfortynnende lege- midlene. Ingen lege hadde tid til å snakke med henne.

 

– Jeg hadde levert resepten på sykehus- apoteket, og satt og ventet. Personalet oppfattet nok at jeg var både sliten, oppgitt og frustrert. En hyggelig ansatt kom bort til meg og fortalte at de deltok i en studie der man kunne få ekstra oppfølging fra farmasøyt etter oppstart av ny medisin, og lurte på om jeg var interessert i å høre mer om det. Etter så mye strev med å få tak i en lege å snakke med, kom dette tilbudet som fra himmelen til meg. «Det vil jeg selvfølgelig», svarte jeg da, forteller Lindbæk videre.

 

Etter å ha fått informasjon om studien, og utlevert legemiddelet sitt, ble hun trukket ut til å være med i gruppen som får ekstra oppfølging. Det ble satt opp en time en uke etterpå, til den første oppfølgingssamtalen. Bente var veldig spent på det nye lege- middelet, og hadde mange spørsmål om bivirkninger og kombinasjon med andre legemidler. Hun syntes det var flott at farmasøyten ringte for å minne henne på avtalen dagen før.

 

– Den første timen ble jeg trygg på og kjent med farmasøyten. Det var veldig viktig for meg at dette møtet var på eget rom, og ikke i skranken. Jeg forberedte meg mye bedre til det andre møtet, for da visste jeg mer om hva jeg kunne spørre om. Farmasøyten var veldig tillitsvekkende og ga meg gode svar på det jeg lurte på. Hun gjorde det lettere for meg å forstå hvorfor jeg måtte bruke de forskjellige medisinene, og ga meg også motivasjon til å ta dem mer regelmessig. Nå har jeg begynt å bruke dosett, og tar medisinene mine hver dag. Jeg var nok ikke så nøye med det tidligere, innrømmer Lindbæk.

 

Tjenesten Medisinstart tilbys uten betaling i prosjektperioden. Hvis prosjektet viser gode resultater håper apotekbransjen på en offentlig finansiering av tjenesten slik at den kan være tilgjengelig for alle.

 

– Jeg er veldig for denne tjenesten, og ville betalt nå som jeg vet hva den innebærer! Det er ingen tvil om at denne tjenesten er til stor hjelp for dem som bruker legemidler for en alvorlig sykdom, men ikke alle har råd til å betale selv. Legene har ikke tid til å snakke med oss om medisinene vi bruker, og hva vi lurer på. Derfor synes jeg det er flott at jeg kan få denne hjelpen på apoteket, og den bør finansieres. Det avgjørende da er at jeg har fått god kontakt med farmasøyten, og at samtalen skjer på eget rom, avslutter Lindbæk, som mener at mange flere pasientgrupper ville ha nytte av slike samtaler med farmasøyt.

Se intervju med Bente Lindbæk.

Dette er Medisinstart
• Åpen randomisert studie

• Skal undersøke om tjenesten Medisinstart bidrar til økt etterlevelse hos pasienter som skal starte opp med nytt legemiddel

• Gjelder kun pasienter som skal begynne med hjerte- og karlegemidler

• Får tilbud om to oppfølgingssamtaler med farmasøyt, henholdsvis 1-2 og 3-5 uker etter reseptekspedering av et nytt legemiddel

• Oppfølgingssamtalene er strukturert rundt en liste med åpne spørsmål som farmasøyten har tilgjengelig i form av et samtaleskjema

• Gir pasientene en arena for å ta opp bekymringer og klare opp i misforståelser om legemiddelbruken

• Farmasøyten fører notater fra samtalene og dokumenterer hvilke tiltak pasient og apotekfarmasøyt blir enige om

• Tiltak identifisert i samtale 1 følges opp i samtale 2

Les mer om Medisinstart

Av Hilde Ariansen
 

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring